| Javno ali zaupno? |
|
|
Ljubljana, 12.5.2009 - Informacijska pooblaščenka Nataša Pirc Musar je kot neutemeljeno zavrnila pritožbo nekdanjega odgovornega urednika Dnevnika Mirana Lesjaka in novinarja Roka Praprotnika, ker jima vlada ni omogočila dostopa do informacij, pridobljenih s Sovinim prisluškovanjem (telefonskim) pogovorom in spremljanju hrvaškega premiera Iva Sanaderja v letu 2004. Kot je znano, je Dnevnik spomladi 2007 objavil vrsto zapisov, s katero je sprožil prisluškovalno afero, med katero je prišlo na dan, da je Sova pred in po parlamentarnih volitvah 2004 prisluškovala telefonskim pogovorom hrvaškega premiera s tedanjim vodjem slovenske opozicije Janezom Janšo. Odločitev pooblaščenke, na katero se namerava Dnevnik še pritožiti, predstavljamo v nadaljevanju.
Številka: 090-29/2009/ Datum: 4. 5. 2009 Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju Pooblaščenec) po pooblaščenki Nataši Pirc Musar, izdaja na podlagi 2. člena Zakona o Informacijskem pooblaščencu (Ur. l. RS, št. 113/05 in 51/07-ZUstS-A, v nadaljevanju ZInfP), 3. in 4. odstavka 27. člena Zakona o dostopu do informacij javnega značaja (Ur. l. RS, št. 51/06 – uradno prečiščeno besedilo in 117/06 – ZDavP2, v nadaljevanju ZDIJZ) ter prvega in drugega odstavka 248. člena Zakona o splošnem upravnem postopku (Ur. l. RS, št. 24/06 - uradno prečiščeno besedilo, 105/06 – ZUS-1, 126/07- ZUP-E, 65/08-ZUP-F, v nadaljevanju ZUP) o pritožbi družbe Dnevnik d.d., Kopitarjeva 2 in 4, 1510 Ljubljana, ki jo zastopa mag. Branko Pavlin, predsednik uprave (v nadaljevanju prosilec), zoper odločbo Vlade RS, Gregorčičeva 20-25, p.p. 638, 1001 Ljubljana (v nadaljevanju organ), št. 09001-19/2008/15 z dne 12. 2. 2009, v zadevi dostopa do informacije javnega značaja naslednjo O D L O Č B O:
Z namenom razjasnitve dejanskega stanja je informacijska pooblaščenka pri SOVI, kjer se zahtevana dokumentacija nahaja, dne 26. 3. 2009 opravila in camera ogled na podlagi 11. čl. ZInfP. Takšno delovanje Pooblaščencu nalaga tudi spoštovanje načela materialne resnice (8. člen ZUP), ki določa, da je treba v postopku ugotoviti resnično dejansko stanje in v ta namen ugotoviti vsa dejstva, ki so pomembna za zakonito in pravilno odločbo. SOVA je informacijski pooblaščenki omogočila vpogled v zahtevano dokumentacijo. Informacijska pooblaščenka je na podlagi zakonskega pooblastila za vpogled v podatke do najvišje stopnje tajnosti v zavarovanem območju vpogledala v dokumentacijo, ki je predmet zahteve prosilca. Informacijska pooblaščenka je ugotovila, da je dokumentacija označena s stopnjo tajnosti TAJNO. Po pregledu dokumentacije je informacijska pooblaščenka ugotovila, da pri SOVI obstajata dve odredbi, izdani v skladu z 21. členom ZSOVA, na podlagi katerih je nato nastala dokumentacija, ki jo zahteva prosilec. Odredbi nosita oznako TAJNO na podlagi 10. člena ZTP. Odredbodajalec za obe odredbi je bil dr. Iztok Podbregar. Obe odredbi se nanašata na določljiv telefonski priključek v tujini. Telefonska številka, na podlagi katere so osebe, ki so bile udeležene v spremljanju mednarodnega sistema zvez, določljive, se nahaja v eni od odredb. Informacijska pooblaščenka je nadalje ugotovila, da je Komisija za presojanje prevladujočega javnega interesa v zvezi z razkritjem podatkov, ki so določeni kot tajni, dne 23. 1. 2009 izdelala mnenje, ki ga v spisu Pooblaščenca ni. Zato je zahtevala vpogled v zapisnik in mnenje omenjene komisije. Ob vpogledu je ugotovila, da je pod točko 5.4. zapisnika seje zapisano mnenje komisije, ki pa je dobesedno prepisano v obrazložitev odločbe Vlade RS št. 09001-19/2008/15, z dne 12. 2. 2009, in sicer v točki IV. 4. Izjeme od prostega dostopa do informacij javnega značaja po 6. členu ZDIJZ Ker je Pooblaščenec ugotovil, da dokumenti, ki jih zahteva prosilec, predstavljajo informacijo javnega značaja, je torej presojal še, ali gre za prosto dostopne informacije javnega značaja, ali pa je morebiti podana katera od izjem od prostega dostopa. Če zahtevani dokumenti vsebujejo informacije javnega značaja, ima do njih v skladu z določili ZDIJZ dostop vsakdo. Edini razlog za zavrnitev dostopa je v teh primerih morebitni obstoj katere od izjem, ki jih določajo mednarodni pravni akti, ustava ali zakon. 5. O komunikacijski zasebnosti Ob natančni preučitvi dokumentov v konkretni zadevi, je Pooblaščenec ugotovil, da poleg izjeme tajnih podatkov, na katero se sklicuje organ, primarno obstoji ustavno pravni zadržek varstva komunikacijske zasebnosti, zaradi katerega je treba pritožbo prosilca zavrniti. Ustava namreč tisti del zasebnosti, ki se nanaša na svobodo komuniciranja, varuje dvakrat: v 35. členu, kjer postavi splošno pravilo, da ima vsakdo pravico do zasebnosti in da je zasebnost nedotakljiva, in še posebej v prvem odstavku 37. člena, s katerim je zagotovljena tajnost pisem in drugih občil. Ustavno sodišče je že večkrat zapisalo, da je človekova zasebnost, katere nedotakljivost zagotavlja 35. člen Ustave, v območju človekovega bivanja bolj ali manj sklenjena celota njegovih ravnanj in ukvarjanj, občutij in razmerij, za katero je značilno in konstitutivno, da si jo človek oblikuje in vzdržuje sam ali sam z najbližjimi, s katerimi je v intimni skupnosti, na primer z življenjskim partnerjem, in da v njej biva z občutkom varnosti pred vdorom javnosti ali kogarkoli nezaželenega (odločba št. Up-32/94 z dne 13. 4. 1995, OdlUS IV, 38). Običajen in bistveni del ali vidik te celote so torej tudi človekova ravnanja. Vanje sodi tudi pravica človeka do lastnega glasu, pravica na glasu. Ta zagotavlja vsakomur, da sam odloči o podobi svoje osebnosti v komunikaciji z drugimi. V človekovi besedi se namreč izraža njegova osebnost. Vsak ima pravico, da lahko govori prosto, brez zadrege in v normalnih okoliščinah, ki jih izraža krilatica "verba volant, litterae scriptae manent".[3] Varstvo zajema možnost, da se človek v komunikaciji po lastni presoji odzove na najustreznejši način in se prilagodi vsakokratnemu naslovniku. K tej temeljni pravici sodi tudi to, da se človek sam odloči o tem, kdo bo slišal vsebino komunikacije; le sogovornik, določena zaključena skupina ljudi ali javnost. Odločitev o sebi in o svoji besedi zajema torej tudi določitev kroga oseb, ki naj slišijo vsebino pogovora. Svojo vsebino najde ta pravica v upravičenju vsakega človeka o tem, ali bo njegov glas posnet in s tem preko nosilca zvoka morda posredovan tretjim osebam, s čimer se beseda in glas od njega ločita in osamosvojita. Zapis daje oblast nad tujo osebo, tujo osebno dobrino, ker omogoča ponovitev in tako posega v izključno pravico osebe, da razpolaga s tem, kar je govorila, da sama odloča, kdo naj to sliši ali kdo lahko to sliši. Človeška komunikacija je z zagotovljenim varstvom v 35. in še posebej v 37. členu Ustave zaščitena pred tem, da bi besede (nepremišljena ali impulzivna izjava, površno mnenje ali pa kakršenkoli pogovor zaradi vsebine ali tona glasu v drugačnih okoliščinah) pričale proti tistemu, ki jih je izgovoril. Zato je zagotovljeno varstvo pred (tajnim) snemanjem pogovorov brez dovoljenja vseh oseb, ki v pogovoru sodelujejo. Zagotovljeno pa ni samo varstvo pred snemanjem, temveč tudi pred drugimi kršitvami. Varstvo se razteza tudi na položaj, ko sogovornik brez vednosti drugega v pogovor kot poslušalca vključi tretjo osebo. Varstvo te pravice ni odvisno od tega, ali se dejanje kvalificira kot kaznivo dejanje iz 148. člena Kazenskega zakonika (Uradni list RS, št. 63/94 in nasl. - KZ). Kaznivost nekega ravnanja sicer lahko kaže na to, da je prizadeta neka posebej zavarovana dobrina, vendar za ustavnopravno varstvo pravice do zasebnosti ni odločilno, ali pravni red tudi kazenskopravno varuje poslušanje ali snemanje telefonskega pogovora dveh oseb. Pravica na glasu kot odraz pravice do zasebnosti je varovana ne glede na to. Če se človek obnaša tako, da lahko njegovo besedo brez posebnih naporov sliši nekdo tretji, pa mora posledice nositi sam. Bistveno je torej, ali lahko človek glede na okoliščine primera utemeljeno pričakuje, da ga tretja oseba ne bo slišala. Pravica tudi ni kršena, če oseba tretji osebi dovoli bodisi snemanje bodisi poslušanje. Pravica na glasu tudi ni omejena glede na vsebino razgovora. Za varstvo te pravice ni pomembno, ali je vsebina pogovora intimne narave ali pa gre za izmenjavo tajnih podatkov (npr. poslovnih skrivnosti), kot tudi ne to, ali sta se sogovornika posebej dogovorila, da je pogovor tajen. Velikokrat ni mogoče vnaprej predvideti, kako bo pogovor potekal. Tako lahko pogovor, ki je bil najprej poslovne narave, preide v zaseben pogovor, kot lahko tudi zaseben pogovor postane posloven. Možnost spremeniti temo pogovora, ne da bi oseba izgubila sproščenost v pogovoru, je zajeta v pravici sogovornika, da odloča o sebi. Ta možnost odločanja o sebi daje osebi upravičenja, da se pripravi na možne pravne posledice pogovora. Če bi torej oseba vedela, da tretja oseba posluša pogovor ali da se pogovor snema, bi lahko opustila vsakršen pogovor o nečem, kar bi lahko imelo pravne posledice. To je osebi odvzeto, če ji ni omogočeno, da sama odloči o tem, ali bo dopustila, da vsebino pogovora sliši ali posname še kdo drug[4]. V konkretnem primeru je prosilec zahteval posnetek zasebnega pogovora med sicer visokim političnim funkcionarjem tuje države in slovenskim politikom takratne najmočnejše opozicijske stranke in njun pogovor ni bil namenjen nedoločenemu krogu oseb. Direktor SOVE je z odredbama odredil spremljanje mednarodnega sistema zvez, in sicer na določenem telefonskem priključku v tujini (v odredbah so namreč navedbe konkretnih telefonskih številk). Pogovore, opravljene na teh telefonskih priključkih, je SOVA tudi snemala. Nobena od obeh oseb, udeleženih v pogovoru, seveda ni vedela, da je pogovor nadzorovan in sneman. Čeprav je poslušanje oziroma snemanje telefonskega pogovora na določenih položajih sicer lahko običajna ali celo pričakovana redna praksa, pa to ne more nadomestiti privoljenja sogovornika, da se pogovor snema. Posnetek je avtentično ohranjena beseda ali glas, ki se je s posnetkom ločil od osebe, ki ga je izgovorila. Tonski zapis daje oblast nad tujo osebo oziroma njeno osebno dobrino, ker omogoča ponovitev (ponovno predvajanje). Če je torej to storjeno brez vednosti prizadete osebe oziroma brez zakonitega temelja, je s tem poseženo v izključno pravico osebe, da sama razpolaga s svojo besedo oziroma z glasom. To pa ne pomeni, da ne bi bil tak poseg v pravico do zasebnosti pod določenimi pogoji dopusten. Za to bi morale obstajati posebej utemeljene okoliščine. Poseg v človekovo pravico do komunikacijske zasebnosti bi moral imeti poseben pomen za izvrševanje neke druge pravice, ki jo prav tako varuje Ustava. V takšnem primeru je potrebno upoštevati načelo sorazmernosti in skrbno presoditi, katera pravica prevlada (tretji odstavek 15. člena in 2. člen Ustave). V konkretnem primeru je bilo potrebno tehtati ustavno pravico posameznika do komunikacijske zasebnosti in ustavno pravico prosilca do informacije javnega značaja. Ustavno sodišče je bilo že večkrat postavljeno pred takšno nalogo. Ugotovilo je, da je vsako ustavno pravico dopustno omejiti le v primerih iz tretjega odstavka 15. člena Ustave, ki določa, da so človekove pravice in temeljne svoboščine omejene samo s pravicami drugih in v primerih, ki jih določa Ustava. Po ustaljeni ustavno sodni presoji so omejitve ustavnih pravic dopustne, če so v skladu z načelom sorazmernosti nujne za varstvo pravic drugih. V vsakem konkretnem primeru je tako potrebno presojati, ali je poseg v ustavno pravico v skladu s tretjim odstavkom 15. člena Ustave.[5] Po ustaljenih in splošno sprejetih pojmovanjih v svetu so kakršnekoli omejitve ustavnih pravic dopustne le, če so v skladu s t.i. načelom sorazmernosti, kar pomeni, da morajo biti za dopustnost takih omejitev ali posegov izpolnjeni trije pogoji (nujnost, primernost in sorazmernost v ožjem smislu): 1. poseg mora biti nujen - v tem smislu, da cilja ni mogoče doseči z nobenim blažjim posegom v ustavno pravico ali celo brez njega; 2. poseg mora biti primeren za dosego zaželenega, ustavno dopustnega cilja (npr. varstva pravic drugih ali tudi javnega interesa, kadar je varstvo javnega interesa ustavno dopusten cilj bodisi neposredno bodisi posredno - da se preko javnega interesa varujejo pravice drugih) - primeren v tistem smislu, da je z njim ta cilj možno doseči; in 3. upoštevati je treba tudi t.i. sorazmernost v ožjem smislu, kar pomeni, da je pri ocenjevanju nujnosti posega treba tudi tehtati pomembnost s posegom prizadete pravice v primerjavi s pravico, ki se s tem posegom želi zavarovati, in odmeriti nujnost posega sorazmerno s težo prizadetih posledic. Le v primeru, če gre varovani pravici zaradi njenega pomena absolutna prednost, je lahko dopusten tudi zelo močan poseg v prvo pravico - drugače pa mora biti globina oziroma teža posega v njo v sorazmerju s pomenom varovane druge pravice, ali, z drugimi besedami, ni a priori dopusten vsak poseg, ki je sicer nujen, če bi se hotela varovana pravica zavarovati v celoti, kadar tudi prva pravica zasluži enako močno varstvo in je torej pri koliziji takih pravic treba dopustiti le take posege v eno pravico, ki druge pravice ne bodo zavarovali absolutno, ampak le sorazmerno s prvo (pravici bosta torej vzajemno omejeni druga z drugo)[6]. V konkretnem primeru prosilec v pritožbenem postopku ni dokazoval utemeljenosti posega v ustavno varovano pravico posameznika, saj se v pritožbi opredeljuje le do drugih vprašanj, povezanih z zadevo. Pooblaščenec je torej sam opravil t.i. test sorazmernosti in ugotovil, da je poseg v ustavno pravico do komunikacijske zasebnosti za dosego cilja, ki ga zasleduje prosilec, sicer nujen, ker se brez tega posega prosilec ne more seznaniti z vsebino dokumenta (gre za t.i. contradictio in adiecto), da je poseg v varovano pravico primeren za dosego zaželenega, ustavno sicer dopustnega cilja, saj je ta cilj z njim moč doseči, vendar pa je treba upoštevati tudi t.i. sorazmernost v ožjem smislu. Sorazmernost v ožjem smislu v konkretnem primeru pokaže, da je pomembnost prizadete pravice v primerjavi s pravico, ki se s posegom želi zavarovati, neprimerno nižja. Pravica do komunikacijske zasebnosti mora po prepričanju Pooblaščenca v konkretnem primeru nedvomno prevladati nad pravico do dostopa do informacij javnega značaja, saj bi bila teža posledic ob posegu v komunikacijsko zasebnost posameznika neprimerno hujša od posledice, ki bi jo utrpel prosilec zaradi posega v njegovo pravico do dostopa do informacije javnega značaja. Poseg v komunikacijsko zasebnost namreč pomeni poseg v najintimnejšo sfero posameznikovega življenja in doživljanja, ki ima lahko številne posledice za posameznika. Poseg v pravico do dostopa do informacije javnega značaja tako daljnosežnih posledic nikakor ne more imeti. 6. O izjemi varstva tajnih podatkov in zahtevi za umik tajnosti Ne glede na ugotovitev, da je dostop do zahtevanih dokumentov v konkretnem primeru treba zavrniti že iz razloga varstva ustavne pravice do komunikacijske zasebnosti, pa se je Pooblaščenec v nadaljevanju, v podkrepitev svoje odločitve, opredelil tudi do pritožbenih navedb prosilca glede varstva tajnih podatkov. Določba 1. točke prvega odstavka 6. člena ZDIJZ predstavlja prvo od izjem od prostega dostopa do informacij javnega značaja in določa, da organ prosilcu zavrne dostop do zahtevane informacije, če se zahteva nanaša na podatek, ki je na podlagi zakona, ki ureja tajne podatke, opredeljen kot tajen. Takšna izjema je odraz potrebe po varstvu temeljnih interesov države oziroma družbe kot celote in obenem predstavlja najbolj občutljivo izjemo od siceršnje javnosti dela oblastnih organov. Določitev podatkov za tajne pomeni, da so podrejeni posebnemu režimu varovanja, s katerim se odtegne dostop nepooblaščenim osebam in seveda javnosti v celoti. Pomembno je, da ZDIJZ kot izjemo opredeljuje samo tiste informacije, ki so ustrezno opredeljene oziroma klasificirane kot tajne na podlagi zakona, ki ureja tajne podatke. Zakon, ki ureja tajne podatke, je ZTP. V ZTP je področje določanja, varovanja in dostopnosti javnih podatkov urejeno enotno, celovito in za vse državne organe enako. Pri obravnavanju pritožbe je torej v tem delu bistvenega pomena, ali zahtevane informacije izpolnjujejo pogoje, ki jih za določitev podatka kot tajnega narekuje ZTP. Po ZTP je namreč tajen le tisti podatek, ki kumulativno izpolnjuje materialni in formalni pogoj. Za presojo izpodbijane odločbe je torej ključno vprašanje, ali so zahtevani dokumenti upravičeno določeni kot tajni na podlagi ZTP, v povezavi s 1. točko prvega odstavka 6. člena ZDIJZ. Materialni kriterij se opira na samo vsebino podatka in določa, da se podatek lahko določi za tajnega le takrat, če je tako pomemben, da bi z njegovim razkritjem nepoklicani osebi nastale ali bi očitno lahko nastale škodljive posledice za varnost države ali za njene politične in gospodarske koristi ter se obenem nanaša izključno na naslednja področja: javna varnost, obramba, zunanje zadeve, obveščevalna in varnostna dejavnost državnih organov RS oziroma se nanaša na sisteme, naprave, projekte in načrte ali znanstvene, raziskovalne, tehnološke, gospodarske in finančne zadeve, ki so pomembni za omenjene cilje (5. člen ZTP). Materialni kriterij torej vključuje dva vidika. Prvi je v tem, da bi z razkritjem podatka nastala oziroma očitno lahko nastala določena škoda, drugi pa je v povezavi škode s taksativno naštetimi interesnimi področji države. Oba materialna elementa se zrcalita v formalnem kriteriju tajnega podatka. Podatek je upravičeno označen kot tajen le, če so izpolnjeni naslednji trije elementi: Prvi element je, da lahko podatek za tajnega določi le za to pooblaščena oseba. Načeloma je to v skladu z ZTP predstojnik organa oziroma osebe na najvišjih delovnih mestih oziroma položajih (10. člen ZTP). S tem je zagotovljeno, da odločitve o tajnosti podatkov sprejemajo osebe, ki imajo dovolj informacij in znanja, da lahko ocenijo pomen morebitnih škodljivih posledic ob razkritju tega podatka. Z ZTP je predpisan tudi način in postopek določanja tajnosti, katerega bistvo je v izdelavi vnaprejšnje pisne ocene o možnih škodljivih posledicah, ki bi nastale z razkritjem podatka (11. člen ZTP). Ta pisna ocena predstavlja drugi formalni kriterij. Takšna ocena mora vsebovati določitev objekta varstva. Objekt varstva je interes, ki bi bil z razkritjem ogrožen. Poleg opisanega mora pisna ocena vsebovati tudi oceno teže in intenzivnosti možnih škodljivih posledic. Pisna ocena se hrani kot priloga dokumenta pri organu, ki je podatku določil stopnjo tajnosti. Prav ta ocena možnih škodljivih posledic omogoča z vidika ZDIJZ naknadno preverjanje oziroma ugotavljanje razlogov in okoliščin, ki so narekovali odločitev, da se podatek določi za tajnega. Tretji formalni kriterij pa temelji na pravilni oznaki, saj je lahko tajen samo tisti podatek, ki je ustrezno označen kot tajen (17. člen ZTP). Tajni podatki so glede na težo škodljivih posledic za varnost države ali za njene politične ali gospodarske koristi ob morebitnem razkritju razvrščeni v 4 stopnje varovanja: strogo tajno, tajno, zaupno in interno (13. člen ZTP). Po ogledu in camera je Pooblaščenec ugotovil, da so vsi zahtevani dokumenti označeni s stopnjo tajnosti TAJNO in zanje obstaja pisna ocena možnih škodljivih posledic, ki se hrani kot priloga k dokumentom, ter jo je sestavil direktor SOVE, torej predstojnik organa. Podatki, ki jih vsebujejo zahtevani dokumenti, izpolnjujejo tako materialni kot formalni kriterij za določitev podatka za tajnega, saj jih je za tajne določil predstojnik organa, priložena je ocena škodljivih posledic z oceno teže in intenzivnostjo možnih škodljivih posledic, dokumenti so s stopnjo tajnosti tudi pravilno označeni. Prosilec se v pritožbi med drugim sklicuje na dejstvo, da naj ne bi šlo za tajne podatke, ker naj bi bili ti podatki nezakonito označeni s stopnjo tajnosti, saj naj bi kot nezakonito pridobljeni podatki ne smeli dobiti oznake tajnosti. Pri tem se prosilec sklicuje na 6. člen Zakona o tajnih podatkih (Ur.l. RS, št. 50/2006 - uradno prečiščeno besedilo; ZTP-UPB2), ki določa, da podatek, ki mu je bila tajnost določena zato, da bi se prikrilo storjeno kaznivo dejanje, prekoračitev ali zloraba pooblastil, ali prikrilo kakšno drugo nezakonito dejanje ali ravnanje, ni tajen. Po mnenju prosilca so bile v obravnavanem primeru kršitve večkrat in očitno ugotovljene, saj je Republika Slovenija vložila celo kazenske ovadbe zaradi nezakonitosti in zlorabe pooblastil, zato zahtevani podatki ne morejo biti označeni kot tajni. Pooblaščenec najprej pojasnjuje, da iz 6. člena ZTP-UPB2 izhaja, da niso tajni tisti podatki, ki jim je bila stopnja tajnosti določena z namenom, da bi se prikrilo storjeno kaznivo dejanje, prekoračitev ali zloraba pooblastil ali kakšno drugo nezakonito dejanje, kar pa v konkretnem primeru ni izkazano. V povzeti določbi sta tako zapisana dva pogoja. Da je bil podatek pridobljen s kaznivim dejanjem, prekoračitvijo ali zlorabo pooblastil ali kakšnim drugim kaznivim dejanjem, nato pa mu je bila z namenom, da bi se takšno dejanje prikrilo, določena stopnja tajnosti. Pooblaščenec pritrjuje prosilcu, da obstaja dvom v zakonito pridobitev podatka, ki je bil, kot pravilno v svoji zahtevi in pritožbi navaja prosilec, izražen tudi s strani visokih državnih uradnikov. Vendar pa dvom in dejstvo vložitve več kazenskih ovadb zaradi domnevnih nezakonitosti in zlorabe tajnih podatkov v pravni državi ne zadošča za sklep, da so bili konkretni podatki pridobljeni v okoliščinah, ki jih opredeljuje 6. člen ZTP. Dokler postopek ni končan s pravnomočno odločbo, je sklepati o dejstvu nezakonitosti preuranjeno in zato nedopustno. Glede na navedeno Pooblaščenec zaključuje, da so v času odločanja podatki, ki jih zahteva prosilec, označeni kot tajni v skladu z ZTP in torej predstavljajo izjemo po 1. točki prvega odstavka 6. člena ZDIJZ. Pritožba prosilca pa je posledično v tem delu neutemeljena, saj kot navedeno v prejšnjem odstavku, niso izpolnjeni pogoji iz 6. člena ZTP, zaradi katerih po samem zakonu podatki izgubijo lastnost tajnosti. 7. O javnosti tajnih podatkov Prosilec v svoji pritožbi med drugim navaja tudi, da tajni podatki postanejo javni v trenutku, ko jih vidi širši krog ljudi, kot je krog pooblaščenih oseb za dostop do teh informacij. Pooblaščenec se seveda strinja z navedbami prosilca, da varovanje informacije, ki je bila javnosti že razkrita, kot tajne ne bi bilo več upravičeno in smiselno, ker pojmovno ne bi bili izpolnjeni materialni pogoji za tajni podatek, kot izhajajo iz 5. člena ZTP. Za takšno stališče je mogoče najti več potrditev. Prva izhaja že iz zgodovinske razlage ZTP. Predlog zakona je namreč v prvi obravnavi vseboval določbo, da »tajnost podatka ne preneha v primeru njegovega nepooblaščenega razkritja, ali v primeru razkritja enakega ali podobnega podatka« (drugi odstavek 7. člena predloga zakona o tajnih podatkih, prva obravnava Poročevalec DZ, št. 10/00 z dne 18.2.2000, str. 134), ki je bila kasneje iz prve obrazložitve ZTP črtana. Iz tega lahko sklepamo na namen zakonodajalca, da predlog zakona uskladi z ureditvami drugih držav, zlasti pa s prakso Evropskega sodišča za človekove pravice. To sodišče je v vrsti zadev (Observer in Guardian v. Združeno kraljestvo z dne 26.11.1991, serija A, št. 126; Sunday Times II v. Združeno kraljestvo z dne 26.11.1991, serija, št. 217; Vereiniging Weekblad Bluf! v. Nizozemska z dne 9.2.1995, serija A, št. 306-A) zavzelo stališče, da so ukrepi oblasti, ki so namenjeni zavarovanju tajnih podatkov, nujni v demokratični družbi za zaščito nacionalne varnosti samo do trenutka, ko tajni podatek ni bil razkrit, in sicer ne glede na vir razkritja (tajni podatki so bili razkriti v javnih občilih oz. z objavo knjige). Enako stališče je zaslediti tudi v praksi Združenih držav Amerike, kjer pa se dodatno zahteva, da je bil vir, ki je tajni podatek razkril, uradno priznani oziroma državni vir, da je bila razkrita informacija specifična in da se ujema z informacijo, ki je bila označena kot tajna. Če bi podatki ostali tajni kljub njihovi javni objavi, bi bila ogrožena temeljna načela odprtosti in preglednosti. Vendar Pooblaščenec v obravnavanem primeru ugotavlja, da so se v javnosti pojavljale le domneve o vsebini zahtevanih dokumentov ter da v nobenem primeru javnosti nikoli ni postala znana sama vsebina originalnih dokumentov. To izhaja tudi iz navedb prosilca v njegovi pritožbi, kjer nikjer ni navedena konkretna vsebina. Na podlagi nepopolnih in iz konteksta vzetih izjav posameznikov, se v javnosti le špekulira o vsebini dokumentov. Pooblaščenec torej ugotavlja, da je bila javnost obveščena o tem, da dokumenti obstajajo, ter o tem, da je vsebina domnevno sporna. Če se v javnosti zgolj ugiba o tem, kakšna je vsebina tajnega dokumenta, to dokumenta še ne naredi javnega, čeprav argument prosilca o prenehanju tajnosti dokumentov, katerih vsebina je javnosti dejansko razkrita, seveda zdrži. 8. Sklepno V tej zadevi je torej najpomembnejša presoja oz. tehtanje med ustavno pravico posameznika do komunikacijske zasebnosti in ustavno pravico prosilca do informacije javnega značaja, v kateri se je Pooblaščenec postavil na stališče, da pravica do komunikacijske zasebnosti posameznika prevlada. Kot izhaja iz 6. točke te obrazložitve, je Pooblaščenec pojasnil tudi, zakaj konkretni podatki izpolnjujejo pogoje za tajne podatke, kar predstavlja izjemo od prosto dostopnih informacij javnega značaja, vendar pa to za samo odločitev v tej zadevi niti ni bilo odločilno. V konkretnem primeru je torej Pooblaščenec pritožbo prosilca zavrnil na podlagi prvega odstavka 248. člena ZUP, ki določa, da organ druge stopnje zavrne pritožbo, če ugotovi, da je bil postopek pred odločbo pravilen, da je odločba pravilna in na zakonu utemeljena, pritožba pa neutemeljena. Pouk o pravnem sredstvu: Zoper to odločbo ni dovoljena pritožba, temveč lahko prosilec sproži upravni spor zoper odločbo Vlade Republike Slovenije, Gregorčičeva 20-25, p.p. 638, 1001 Ljubljana, št. 09001-19/2008/15 z dne 12. 2. 2009. Upravni spor se sproži s tožbo, ki se vloži v 30 dneh od vročitve odločbe na Upravno sodišče, Fajfarjeva 33, Ljubljana. Tožba se lahko pošlje priporočeno po pošti, vloži pisno ali da ustno na zapisnik pri navedenem sodišču. Če se tožba pošlje priporočeno po pošti, se za dan izročitve sodišču šteje dan oddaje na pošto. Tožba z morebitnimi prilogami se vloži v najmanj treh izvodih. Tožbi je treba priložiti tudi to odločbo v izvirniku ali prepisu. Informacijski pooblaščenec: Nataša Pirc Musar, univ. dipl. prav., pooblaščenka Vročiti:- Vlada Republike Slovenije, Gregorčičeva 20-25, p.p. 638, 1001 Ljubljana – organ (z vročilnico po ZUP),- mag. Branko Pavlin, predsednik uprave Dnevnik d.d., Kopitarjeva 2 in 4, 1510 Ljubljana – prosilec (z vročilnico po ZUP),- Miran Lesjak in Rok Praprotnik, novinarja Dnevnika d.d., Kopitarjeva 2 in 4, 1510 Ljubljana - navadno- Zbirka dokumentarnega gradiva pri IP.
[1] glej doktorsko disertacijo Urške Prepeluh, Pravica dostopa do informacij javnega značaja, Ljubljana 2004, str. 148.
[2]glej Komentar Zakona o dostopu do informacij javnega značaja, doc. dr. Senko Pličanič s soavtorji, Inštitut za javno upravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani, 2005, str. 83.
[3] "Besede odletijo, zapisi ostanejo."
[4] Iz odločbe Ustavnega sodišča Up-472/02 z dne 7.10. 2004
[6] Glej npr. odločbo Ustavnega sodišča št. U-I- 137/93 z dne 2. 6. 1994.
|
| Priča smo najbolj brutalnemu posegu politike v medije do zdaj |
| V Združenju novinarjev in publicistov (ZNP) z zaskrbljenostjo spremljamo namero vladajoče koalicije, da po postopku, ki je predviden tako rekoč za izredne razmere v državi, zamenja vodstvo RTV Slovenija. Tako brutalnemu političnemu posegu politike v javno RTVS in medije do zdaj še nismo bili priča. |
| Preberite več ... |
| Stališče ZNP o popravkih medijske zakonodaje |
|
| Preberite več ... |
| Vabilo |
Vabljeni k ogledu pogovorov s slovenskimi poslanci v Evropskem parlamentu, ki jih bo v živo prenašal www.euportal.si. Pogovori bodo potekali v torek, 2. 2., med 15.30 in 17.30, in v sredo, 3. 2., med 17.00 in 18.30. |