|
Policija je leta 2005 nadzorovala, s kom se je novinar Jože Možina pogovarjal po
mobilnem telefonu, je pokazala (zaupna) policijska ovadba, ki jo je
na spletni strani razkril ljubljanski Dnevnik
(http://www.dnevnik.si/uploads/articles/fail1.pdf). Policija –
kot kaže dokument - se celo čudi, zakaj ji sodnik ni dovolil še
pregleda pisarne tedaj novinarja, danes pa direktorja Televizije
Slovenija Jožeta Možine, ko so poskušali ugotoviti, kdo je
novinarju dal zaupne dokumente urada za preprečevanje pranja
denarja, ki so kazali na sum pranja denarja.
Primer kaže, da se široka praksa
policijskih zasliševanj novinarjev, nadzorov njihovih telefonov in
preiskav stanovanj in službenih prostorov, ki je bila značilnost
prejšnjega desetletja, ni končala z razvpitim primerom Tomaž Ranc
proti državi. Policisti, tožilci in sodniki so pač povečini še
isti. Čisto mogoče je, da je novost le, da novinarje zdaj
nadzorujejo bolj prikrito.
Vsi omenjeni primeri (tudi zadnji
proti Možini) temeljijo na določbah v kazenskem zakoniku, ki
prepovedujejo objavo zaupnosti v medijih „brez dovoljenja“.
Določbe so večkratni logični nesmisel: dovoljenje za objavo
zaupnosti je neumnost (potem ni zaupnost) in čisto nejasno je, kdo
bi naj to dovoljenje dajal (a kak centralni komite?), predvsem pa
novinarji niso in ne morejo varuhi uradnih zaupnosti (za to niso
plačani). Kazenske sankcije, torej nekaj let zapora, ki jih zakon
določa, novinarjem dejansko ne pretijo, težko si je namreč
predstavljati, da bi kak sodnik izrekel kazen, predvsem ker je
kaznovanje novinarjev za izdaje uradnih, vojaških in podobnih
zaupnosti v zahodnem svetu nepredstavljivo in bi bil velik mednarodni
škandal.
Zakaj so torej omenjene določbe iz
socialističnih časov še v kazenskem zakoniku? Praksa kaže, da
predvsem, ker imajo policisti s tem možnost za preiskovanje in
prisluškovanje medijem in novinarjem, kar se je znova pokazalo pri
nadzoru Možine. Podatki, ki jih pridobijo, pa so orožje predvsem v
političnih spopadih, na kar kaže tudi zadnja objava v Dnevniku, ki
jo je podpisal Rok Praprotnik.
Sodba vrhovnega sodišča (Ranc proti
državi) iz katere izhaja, da za poseg v zasebnost (denimo nadzor s
kom se novinar pogovarja po telefonu) določbe o izdaji uradne
tajnosti ne morejo in niso mogle biti temelj, je zato izjemno
pomembna. Ni pa jasno, koliko to normo policisti, tožilci in
preiskovalni sodniki tudi spoštujejo. Pred tremi leti je niso, je
kje jamstvo, da jo danes? Omenjen nadzor novinarjev poteka namreč
zaupno in zanj praviloma ne izvemo. Da so nadzorovali Možino ne bi
izvedeli, če Dnevnik ne bi objavil zaupnega dokumenta policije, s
katerim je Rok Praprotnik skušal dokazati obratno teorijo, da
tožilci in policija iz političnih razlogov (ker bi naj bil cilj
Andrej Bajuk) v tej preiskavi niso opravili dela kot bi morali.
Pravno gledano je policija
podatke o telefonskih pogovorih pridobila s pomočjo spremembe zakona
o kazenskem postopku, ki je bila uzakonjena leta 2004 v času vlade
Antona Ropa, ko so pravico do nadzora elektronskih komunikacij, ki
prej ni bila posebej urejena, zapisali v 149b člen, s čemer tak
nadzor ne sodi več v 150. člen, torej med tiste, kjer, zaradi
ustavnih določb o varstvo tajnosti pisem in drugih občil in
nedotakljivosti stanovanj, veljajo ostrejša pravila (ne zadošča
preiskava proti neznanemu storilcu in zagrožena kazen ne sme biti
nižja od 8 let zapora). Zadošča torej spet le novinarska objava
zaupnosti brez dovoljenja, da lahko policija pridobi podatke, s kom
se je novinar pogovarjal. Po zakonu bi sicer vsi takšni
podatki morali biti čez čas uničeni. Primer, ki ga je predstavil
Dnevnik, kaže, da niso uničeni. Sicer ne bi mogli prebrati, s kom se
je Možina pogovarjal po telefonu. Prav ta zakon pojasnjuje, zakaj
sodnik policiji ni dovolil preiskave prostorov nacionalne televizije - to
pa že sodi pod 150. člen, kjer so pogoji ostrejši in ti niso bili
izpolnjeni.
Pravno je pomembno, da je
Brezigarjeva nekoč skušala sprožiti postopek za obrambo Tomaža
Ranca pred zlorabo Draga Kosa in da je Dnevnik v zadnji zgodbi povsem
zamolčal, da je šlo tokrat za enak postopek proti novinarju Možini
(in ne predvsem Bajuku), v njem se celo znova pojavi Kos, ki pomaga
policiji proti novinarju. Čemu ta kolegialna slepota, si je težko
predstavljati, gotovo pa je koristno, da smo o novem primeru nadzora novinarja (na predlog tožilca ga je dovolil
preiskovalni sodnik, podatke o ugotovitvah pa zapisala policija)
obveščeni in da vemo, da je z zakonom od leta 2004 spet dovoljen
dokaj širok nadzor prometa telefonskih aparatov novinarjev in
urednikov in s tem njihovih virov.
Na policijski ovadbi, ki jo je objavil Dnevnik, ni oznak zaupnosti. Dokument smo zahtevali po zakonu o dostopu do informacij javnega značaja, po dosedanjih odzivih institicij (policija, tožilstvo, sodišče) do dokumenta, ki je že objavljen, ni preprosto priti. Še težje je kaj izvedeti o drugih dejstvih, denimo kateri tožilec je predlagal in kateri sodnik dovolil. Na policiji so nam povedali, da so dokument poslali tožilcem, tam pa opozarjajo, da to, če ni oznak zaupnosti, še ne pomeni, da je dokument na voljo javnosti. Skušamo dobiti tudi pojasnilo, zakaj na dokumentu ni nobenih oznak zaupnosti, saj vsebuje podatke, ki bi morali biti varovani. Denimo ugotovitve, s kom se je novinar pogovarjal po telefonu, ki so bili pridobljeni s sodnim dovoljenjem (najverjetneje samo za potrebe preiskave in ne informiranja širše javnosti) in zakaj podatki niso bili uničeni kot to zahteva zakon.
Sodba vrhovnega sodišča v primeru Ranc proti državi:
JEDRO:
Ravnanje policije, ki je (brez odredbe
preiskovalnega sodnika) pridobila podatke o telefonskih klicih, je
protipravno in predstavlja takó kršitev pravice do
(komunikacijske) zasebnosti kot (v tem primeru, ko je bil tožnik
novinar) pravice do svobodnega izražanja. Pri tem nič ne spremeni
dejstvo, da je preiskovalni sodnik dva dni po pridobitvi podatkov o
telefonskih klicih izdal odredbo o pregledu prometa preko tožnikovega
mobilnega telefona in njeno "izvršitev" prepustil
policiji.
IZREK:
Revizija se zavrže.
Zahtevi
za varstvo zakonitosti se ugodi in se izpodbijana sodba z vmesno
sodbo spremeni tako, da se pritožba tožene stranke v delu, s
katerim izpodbija sodbo prve stopnje glede podlage zahtevka, zavrne
in se v tem delu (se pravi v delu, s katerim je sodišče prve
stopnje ugotovilo, da je tožbeni zahtevek po podlagi utemeljen)
potrdi sodba prve stopnje.
Zaradi odločitve o znesku
tožbenega zahtevka se zadeva vrne pritožbenemu sodišču v
nadaljnji postopek.
OBRAZLOŽITEV:
Sodišče prve
stopnje je toženo stranko zavezalo, da mora tožniku plačati
700.000 SIT zadoščenja z zakonskimi zamudnimi obrestmi od izdaje
sodbe, višji zahtevek (tožnik je zahteval 5.000.000 SIT) pa je
zavrnilo. Toženo stranko je zavezalo, da mora tožniku povrniti
198.682 SIT pravdnih stroškov z zakonskimi zamudnimi obrestmi od
izdaje sodbe.
Zoper to sodbo se je pritožila tožena
stranka, pritožbeno sodišče pa ji je ugodilo in izpodbijani
(ugodilni) del sodbe spremenilo tako, da je tožbeni zahtevek (v
celoti) zavrnilo. Tožniku je naložilo, da mora toženi stranki
povrniti njene pravdne stroške v znesku 829.400 SIT z zakonskimi
zamudnimi obrestmi od 23.2.2005 ter stroške pritožbenega postopka v
znesku 12.500 SIT. Po mnenju pritožbenega sodišča tožnik ni
upravičen do zadoščenja za duševne bolečine zaradi posega v
komunikacijsko zasebnost, ker je bil ta poseg, čeprav sprva
nezakonit, saniran z naknadno izdano odredbo preiskovalnega sodnika.
Ker je škoda, ki jo tožnik zatrjuje, posledica zakonite odredbe
preiskovalnega sodnika, in ker tožnik ni dokazal, da bi mu škoda
nastala zgolj in zaradi protipravnega posega, ter da so posledice, ki
so sicer nastale šele po izdaji odredbe preiskovalnega sodnika, v
vzročni zvezi s škodnim dejanjem, ni podlage za odškodninsko
odgovornost tožene stranke.
Zoper to sodbo je tožnik vložil
revizijo, Vrhovno državno tožilstvo Republike Slovenije pa zahtevo
za varstvo zakonitosti, s katero uveljavlja zmotno uporabo
materialnega prava. Meni, da prisluškovanje brez sodne odločbe
predstavlja poseg v posameznikovo zasebnost, ki ga kasneje
pridobljena odredba preiskovalnega sodnika ne more sanirati. Bistveno
je, da je bila na obeh stopnjah sojenja ugotovljena protipravnost
pridobivanja podatkov o telefonskih klicih, kar je že samo po sebi
dovolj za priznanje zadoščenja. Zmotno je stališče pritožbenega
sodišča, da sámo dejstvo protipravnega posega oškodovanca
še ne opravičuje do odškodnine. Predvsem pa je po mnenju vrhovnega
državnega tožilstva sodišče prve stopnje pravilno uporabilo
materialno pravo ter pravilno razlagalo določbe 150. in 143. člena
Zakona o kazenskem postopku (Ur. l. RS, št. 63/94 in nasl. - ZKP),
ko je odločilo, da je bila tudi naknadno izdana odredba
preiskovalnega sodnika nezakonita ter da za nadzor tožnika
(pridobitev dohodnih in izhodnih klicev na njegov mobilni telefon) ni
obstajala nikakršna zakonita podlaga, in da je bil kot raziskovalni
novinar nezakonito nadzorovan. Pri njem ni šlo za sum nobenega od
kaznivih dejanj, ki so določena v drugem odstavku 150. člena ZKP.
Zmotno je stališče, da velja uporaba posebnih preiskovalnih metod
po 150. členu ZKP le za vpogled v vsebino pisem in drugih oblik
komuniciranja, ne pa tudi za pridobitev izpisov vhodnih in izhodnih
telefonskih klicev. Podatek o klicanih telefonskih številkah oziroma
klicih, namenjenih telefonskemu naročniku, ni izrecno opredeljen kot
osebni podatek. Nobenega dvoma pa ni, da je na njegovi podlagi
praviloma možna identifikacija oseb in s tem poslovnih, intimnih in
drugih razmerij, v katera dnevno vstopa posameznik. Gre torej za enak
poseg v osebno sfero, kot pri kršitvi tajnosti pisem in drugih
občil. Pritožbeno sodišče se tudi zmotno sklicuje na 143. člen
ZKP v zvezi s 165. členom istega zakona, ker ne upošteva, da v času
škodnega dogodka veljavni 150. člen ZKP ni imel le postopkovne,
marveč tudi materialnopravne določbe, kdaj se v pravni državi
lahko odredi nadzor telekomunikacij s prisluškovanjem in snemanjem.
Vrhovno državno tožilstvo zato predlaga, naj vrhovno sodišče
izpodbijano sodbo spremeni tako, da se pritožba tožene stranke
zavrne in potrdi sodba prve stopnje.
Revizija ni dovoljena.
Zahteva za varstvo zakonitosti je utemeljena.
1. K
reviziji:
Tožniku, ki je zahteval plačilo 5.000.000 SIT, je
sodišče prve stopnje dosodilo zadoščenje v znesku 700.000 SIT,
preostali del zahtevka pa zavrnilo. Zoper to sodbo se je pritožila
samo tožena stranka, pritožbeno sodišče pa je njeni pritožbi
ugodilo in sodbo prve stopnje spremenilo tako, da je tožbeni
zahtevek v celoti zavrnilo. Vrednost z revizijo izpodbijane sodbe
pritožbenega sodišča tako ne presega 1.000.000 SIT (pritožbeno
sodišče je namreč odločalo samo o usodi tistega dela
prvostopenjske sodbe, s katerim je bilo toženi stranki naloženo
plačilo 700.000 SIT, ne pa tudi o zavrnilnem delu te sodbe - s
katerim je prvostopenjsko sodišče zavrnilo preostali del zahtevka,
znesek 4.300.000 SIT). Ko je tako, tožnik nima pravice do revizije
(ta je v premoženjskih sporih dovoljena samo, če vrednost
izpodbijanega dela pravnomočne sodbe presega 1.000.000 SIT; sedaj
4.172,92 EUR - drugi odstavek 376. člena Zakona o pravdnem postopku
- Ur. l. RS, št. 26/99 in nasl. - ZPP). Zato jo je revizijsko
sodišče zavrglo (drugi odstavek 374. člena in 377. člen ZPP).
2.
K zahtevi za varstvo zakonitosti:
2.1. Konkretni dejanski stan
Za presojo utemeljenosti podlage tožnikovega odškodninskega
zahtevka so pravno odločilne ugotovitve, ki jih je mogoče strnjeno
povzeti v naslednje točke:- tožnik je kot raziskovalni novinar
pripravil vrsto televizijskih prispevkov o aferi ...; - ker je
policijo zanimalo, od kod novinarju pomembne informacije (da med
osamosvojitveno vojno na Koroškem ni bilo vojnih hudodelstev), je od
operaterja mobilne telefonije zahtevala podatke o klicih na njegov
mobilni telefon in o klicih s tega telefona; - izpis teh telefonskih
številk je policija pridobila 13.4.1999, ne da bi imela za to
odredbo preiskovalnega sodnika; - preiskovalni sodnik je dva dni
kasneje, 15.4.1999 izdal odredbo o pregledu prometa preko tožnikovega
mobilnega telefona, izvršitev te odredbe pa prepustil
policiji.
2.2. Pravna presoja Ravnanje policije, ki je brez
odredbe preiskovalnega sodnika pridobila podatke o telefonskih
klicih, je nesporno protipravno(1) in predstavlja tako kršitev
tožnikove pravice do (komunikacijske) zasebnosti (35. in 37. člen
Ustave RS, Ur. l. RS, št. 33/91-I - URS)(2) kot pravice do
svobodnega izražanja (39. člen URS) - tožnik je (bil) namreč
novinar, podatke o telefonskih klicih z oziroma na njegov telefon pa
je policija pridobila zato, da bi odkrila novinarjev vir. Ti pravici
varuje tudi Konvencija o varstvu človekovih pravic in temeljnih
svoboščin (Ur. l. RS, št. 33/94, MP, št. 7/94- EKČP) in sicer v
8. členu (pravica do spoštovanja zasebnosti, družinskega
življenja, doma in dopisovanja) ter v 10. členu (pravica do
svobodnega izražanja in do informiranja).
2.2.1. Poseg v
komunikacijsko zasebnost 2.2.1.2. Načelna izhodišča pravne presoje
Vodenje registra telefonskih klicev samo po sebi sicer ni nedovoljen
poseg v pravico do zasebnosti, saj brez njega ni mogoče obračunavati
telefonskih storitev. Tako imenovan "metering" predstavlja
uporabo posebne naprave (a meter check printer), ki registrira
številke, ki so bile klicane s posameznega naročniškega
telefonskega aparata ter čas in dolžino telefonskega pogovora.
Zakon o telekomunikacijah (Ur. l. RS, št. 35/97) izvajalcem javnih
telekomunikacijskih storitev v 6. alineji 7. člena celo nalaga
obveznost vodenja evidenc podatkov o storitvah, ki so jih opravili za
svoje uporabnike zaradi obračuna storitev. Za tržne
telekomunikacijske storitve sicer ni predpisano obvezno vodenje take
evidence, vendar tudi pri njih brez tega ni mogoče obračunavanje
storitev. Zato je v splošnih pogojih koncesionarjev mobilne
telefonije (na primer pri Mobitelu in Simobilu) predvideno
obdelovanje in uporabljanje podatkov v zvezi z naročniškim
razmerjem v skladu s predpisi o varovanju osebnih podatkov. Naročniki
mobilne telefonije so tako seznanjeni s tem, da bo operater vodil
evidenco klicev(3). Tudi po stališču Evropskega sodišča za
človekove pravice (v nadaljevanju ESČP) vodenje registra
telefonskih klicev ne predstavlja kršitve 8. člena EKČP - če je
uporabljeno samo za zagotavljanje pravilnosti obračunavanja
telefonskih storitev, torej za kontrolo obračunavanja, reševanja
pritožb zoper (previsoke) telefonske račune in za odkrivanje
morebitnih napak in zlorab pri obračunavanju. Prav zaradi take
narave vodenja registra telefonskih klicev, je treba "metering"
ločevati od prisluškovanja telefonskim pogovorom, ki je, če ni v
posameznem primeru izjemoma dovoljeno, v demokratični družbi vselej
protipravno(4).
Po drugi strani pa vsebuje register klicev
informacijo, zlasti številko, ki jo je klical uporabnik telefona, in
ki je sestavni del telefonske komunikacije. Posredovanje take
informacije policiji brez naročnikovega soglasja je zato po mnenju
ESČP lahko kršitev pravice, ki jo zagotavlja 8. člen EKČP(5). V
zadevi Malone je bilo za ESČP bistveno, da domače pravo ni
predpisovalo obsega in načina izvajanja pooblastil za pridobivanje
takih podatkov (odsek 80 Zakona o Pošti iz leta 1969 the Post Office
ActĆ, ki je Pošti oziroma njenemu generalnemu direktorju -
Postmaster GeneralĆ nalagal, da na zahtevo državnega sekretarja
posreduje policiji podatke o telefonskih klicih, pa ni bil nikoli
uporabljen). Tudi če je bila praksa, da je operater policiji občasno
na njeno zahtevo dajal take podatke (kadar so bili nujni za
preiskovanje hudih kaznivih dejanj in do njih ni bilo mogoče priti
drugače)(6), in četudi domače pravo tega ni prepovedovalo, in je
bila taka praksa (da je pošta policiji prostovoljno posredovala
podatke o telefonskih klicih) po domačem pravu zato zakonita, ni
bila v skladu z zahtevo iz drugega odstavka 8. člena KČP - "če
je to določeno z zakonom" ("in accordance with the
law")(7)(8).
2.2.1.3. Podobnost z zadevo Malone Prvi
pogoj za dovoljenost posega v pravico do komunikacijske zasebnosti,
ki je bil v tem primeru storjen s policijsko pridobitvijo podatkov o
telefonskih klicih, je torej določenost v zakonu (to zahteva tudi
drugi odstavek 37. člena URS)(9). Položaj, kakršen je bil v
obravnavani zadevi (stanje 13.4.1999, ko je policija pridobila
podatke o klicih s tožnikovega mobilnega telefona), je zato glede
bistvenega podoben primeru, opisanem v prejšnjem odstavku. Skupno
jima je namreč, da domača zakonodaja ni (jasno in razločno)
urejala pooblastil glede pridobivanja podatkov o telefonskih klicih -
zlasti ne policijskih. Ne v eni niti v drugi pravni ureditvi ni bilo
predpisa, ki bi določal obseg in način izvrševanja takega ukrepa.
V slovenskem pravu takrat ni bilo niti predpisa, ki bi bil podoben v
prejšnjem odstavku omenjenemu odseku 80 Zakona o Pošti (the Post
Office Act) in ki bi na kakršenkoli (tudi posreden in manj jasen)
način pooblaščal policijo, da od operaterjev stacionarne ali
mobilne telefonije pridobiva podatke o telefonskih klicih(10)(11).
Zato ni (toliko) pomembno, ali je preiskovalni sodnik dva dni po
pridobitvi podatkov o telefonskih klicih izdal odredbo o pregledu
prometa preko tožnikovega mobilnega telefona, in njeno izvršitev
prepustil policistom. Tisto, kar je tu bistveno, je vprašanje, ali
je ob dejstvu, da takega ukrepa takratna zakonodaja ni predvidevala,
to sploh smel storiti - z drugimi besedami, ali je bila njegova
odredba z dne 15.4.1999 sploh zakonita.
2.2.1.4. Sklepne
ugotovitve Pri iskanju rešitve tega vprašanja je pomembno stališče
ESČP v zadevi Malone in primerjava te zadeve s kasnejšo zadevo P.G.
in J.H.(12), kjer je bilo, poenostavljeno (in samo za odločitev v
obravnavani zadevi kot edino pomembno) vzeto, odločilno samo
dejstvo, da domača zakonodaja ni predpisovala obsega in načina
izvajanja tega ukrepa. Odredba preiskovalnega sodnika zato policije
ni pooblaščala za pridobivanje podatkov o telefonskih klicih - za
kaj takega namreč ni bilo zakonske podlage. S tega vidika je bila
zato odredba nezakonita.
Po prvem odstavku 143. člena ZKP
mora sicer upravljavec zbirke podatkov na zahtevo sodišča sporočiti
podatke iz zbirke tudi brez privolitve posameznika, na katerega se ti
podatki nanašajo, če so podatki sodišču neizogibno potrebni za
kazenski postopek. Po mnenju nekaterih naj bi ta določba (vsebinsko
enaka je določba 10. člena ZPP in splošna, na vse sodne postopke
nanašajoča se določba tretjega odstavka 13. člena Zakona o
sodiščih - Ur. l. RS, št. 19/94 - ZS) pomenila, da je mogoče na
ta način pridobivati tudi podatke o telefonskih klicih(13). Vendar
je dilema, ki jo nakazuje (a ne rešuje) načelno pravno mnenje VS
RS(14), ali bi sodišče odločbo, na podlagi katere bi lahko
policija od operaterja stacionarne ali mobilne telefonije smela
zahtevati podatke o telefonskih klicih, v položaju, ko ZKP (pa tudi
ne kak drug predpis) pridobivanja teh podatkov ni posebej uredil,
izdalo na podlagi smiselne uporabe 143. člena ZKP ali v okviru
ukrepa iz 1. točke prvega odstavka 150. člena ZKP, oziroma kar na
podlagi neposredne uporabe določbe 37. člena USR - sic! (kar vse
samo potrjuje neizpolnjenost pogoja iz drugega odstavka 8. člena
EKČP: "...razen če je to določeno z zakonom..."),
pravzaprav navidezna. Pri presoji, kdo in pod katerimi pogoji sme
pridobivati podatke iz registra telefonskih klicev, je namreč treba
upoštevati tudi naravo in pomen same pravice, v katero naj bi
državna institucija (sodišče, policija) posegla in, drugič, namen
(smisel) določb ZKP, ki omogočajo, da policija izvršuje določena
dejanja, ki predstavljajo poseg v ustavno in konvencijsko zavarovane
pravice.
Kar se tiče prvega, je bistveno, da so podatki o
telefonskih klicih sestavni del komunikacijske zasebnosti in da zato
že po URS uživajo večje varstvo kot večina drugih (navadnih,
običajnih) osebnih podatkov. Pomanjkanje zakonske ureditve, ki bi
predpisovala pogoje in postopek za njihovo pridobivanje ter obseg in
način izvrševanja takega ukrepa, zato ni dajalo podlage za
(smiselno) uporabo 143. člena ZKP. Poseben (priveligiran) položaj
osebnih podatkov iz sfere komunikacijske zasebnosti bi namreč tu
narekoval teleološko redukcijo. Če odmislimo dejstvo, da je bila
odredba preiskovalnega sodnika z dne 15.4.1999 nezakonita preprosto
zato, ker takrat, ko je bila izdana, ni bilo predpisa, ki bi tak
ukrep dovoljeval, in ki bi predpisoval obseg in način njegovega
izvajanja, je pravilnejše stališče prvostopenjskega sodišča, da
bi bilo mogoče pridobivati podatke o telefonskih klicih kvečjemu
pod pogojih, ki jih (je) določa(l) 150. člen ZKP. Ker gre za poseg
v pravico do komunikacijske zasebnosti, zbiranje podatkov o
telefonskih klicih ni (pravno kakovostno) nekaj drugega od
prisluškovanja in snemanja telefonskih pogovorov, pač pa (pravno
količinsko) nekaj manj. To, kar je tu bistveno, je, da je tako z
enim kot z drugim poseženo v posameznikovo komunikacijsko zasebnost,
ter da zato nobenega od teh posegov ni mogoče opravičiti s
sklicevanjem na 143. člen ZKP. Če bi bila analogija že dovoljena
(ki pa, kot je pojasnjeno zgoraj, ni), bi lahko prišla v poštev
kvečjemu uporaba 150. člena ZKP, ki ureja nadzor telekomunikacij s
prisluškovanjem in snemanjem - po sklepanju minori ad maius. Vendar
je posege v komunikacijsko zasebnost ta člen pogojeval tudi s tem,
da obstajajo utemeljeni razlogi za sum, da je določena oseba
izvršila katero od "kataloških" kaznivih dejanj, ali
kaznivo dejanje, za katerega je zagrožena kazen osmih let ali več.
V obravnavanem primeru pa noben od teh pogojev ni bil izpolnjen.
Storilec je bil neznan (torej ni bilo utemeljenih razlogov za sum, da
je določena (ne pa samo neka, neznanaĆ oseba storila kaznivo
dejanje), kaznivo dejanje izdaje uradne tajnosti po prvem odstavku
266. člena Kazenskega zakonika (Ur. l. RS, št. 63/94 in nasl.- KZ)
pa ne spada med "kataloška" kazniva dejanja, niti ni zanj
zagrožena kazen osmih let ali več.
Če država že poseže v
posameznikovo temeljno pravico, mora biti ta poseg, tudi kadar je
dovoljen, po svojem načinu skrajno obziren ter glede na cilj, ki ga
zasleduje, izrazito restriktiven. To izhaja tako iz drugega odstavka
37. člena URS ("..če je to nujno za..."), kot iz drugega
odstavka 8. člena EKČP ("...če je to Š...Ć nujno v
demokratični družbi...")(15). Pri posegih v komunikacijsko
zasebnost, ki se kažejo kot prodiranje v posameznikovo intimno
sfero, torej kot razkrivanje njegovih pravno zavarovanih osebnih
skrivnosti, ni nepomembno, kako širok krog ljudi in državnih
institucij se seznani z njegovo osebno skrivnostjo. Ni vseeno, ali je
to zgolj sodišče, ali poleg njega še policija. Tudi ni isto, kdo
prodre v posameznikovo osebno (v tem primeru komunikacijsko) sfero,
policija ali sodišče - ki je že zaradi svoje institucionalne,
ustavno zagotovljene neodvisnosti, pravne kulture in omike (pa tudi
olike) z njo (za katero je zgodovinsko in tradicionalno značilno, da
se rada nagiba k prekoračitvam svojih pooblastil) povsem
neprimerljivo. Že bežen pogled na policijska pooblastila pokaže,
da se je zakonodajalec tega zavedal in da je policijo omejil na dveh
ravneh. Najprej tako, da ji je dovolil opravljati samo tista dejanja,
ki so po svoji naravi taka, da zahtevajo posebne tehnično operativne
veščine, spretnosti in znanja, s katerimi sodišče ne razpolaga.
In potem tako, da mora biti policija tudi tedaj, ko opravlja
investigativne in operativne naloge, nadzorovana in usmerjana in
praviloma delovati na podlagi odredbe sodišča. To se kaže tudi pri
pridobivanju podatkov na podlagi 143. člena ZKP (ki naj bi do novele
ZKP-F po mnenju nekaterih dajal podlago tudi za pridobivanje podatkov
o klicanih telefonskih številkah in o telefonskih klicih(16)), ki za
to pooblašča samo sodišče - ne pa poleg sodišča še policijo;
predvsem ne tako, da bi si sodišče te podatke od njihovega
upravljalca (lahko) priskrbelo prek policije. Določbe 143. člena
ZKP se zato tičejo samo sodišča na eni strani in upravljalca
osebnih podatkov na drugi - posrednika (policije) tu ni, in bil bi
tudi odveč. Pridobitev teh podatkov namreč ne zahteva prav nobenega
posebnega operativno tehničnega znanja, spretnosti in veščin, kar
naj bi sodišču primanjkovalo (in kar naj bi v drugih primerih -
npr., ko gre za osebno ali hišno preiskavo, prisluškovanje,
navidezni odkup, tajno opazovanje ipd., legitimiralo policijsko
aktivnost v (predĆkazenskem postopku). Ko je tako, je vsakršno
policijsko posredovanje takih podatkov nepotrebno in glede na načelo
restriktivnosti in obzirnosti pri posegih v posameznikove temeljne
pravice, tudi nezakonito. Za seznanitev policije s podatki o
telefonskih klicih ni bilo prav nobene pravne podlage, in odredba
preiskovalnega sodnika, ki je to "omogočila", je bila tudi
zato (torej tudi če bi izhajali iz sicer napačne teze pritožbenega
sodišča, da je bila pravna podlaga za zbiranje podatkov o
telefonskih klicih v 143. členu ZKP) nezakonita(17).
2.2.2.
Poseg v svobodo izražanja 2.2.2.1. Načelna izhodišča pravne
presoje Pravica do svobodnega izražanja ni le temelj demokracije,
temveč tudi prvi pogoj za uživanje številnih drugih pravic in
svoboščin, ki jih zagotavljata URS in EKČP. Njena pomembnost se
kaže tudi v tem, da so se ravno ob obravnavanju zadev, ki so se
nanašale na 10. člen EKČP, oblikovala merila za razlago temeljnih
načel konvencije. Tako Evropska komisija kot ESČP sta v svojih
odločbah večkrat poudarila, da je svoboda izražanja eden od
poglavitnih temeljev demokratične družbe in eden od osnovnih
pogojev za napredek slehernega posameznika. V tem smislu je pomembna
svoboda tiska, ker sporoča informacije in ideje, ter zadovoljuje
pravico javnosti, da le-te sprejema(18). Vsakršen poseg v to
pravico, ki ga dopušča drugi odstavek 10. člena EKČP mora biti
zato podvržen utesnjujoči razlagi in skrbno nadzorovan, predvsem pa
mora biti sorazmeren legitimnemu cilju, ki naj bi ga opravičeval(19).
Ta načelna izhodišča je treba imeti pred očmi tudi pri
presoji posegov v novinarsko svobodo, kot je vmešavanje oblasti v
varstvo novinarjevih informacijskih virov. Prav spoštovanje
zaupnosti vira informacij predstavlja enega od temeljnih kamnov
svobodnega novinarstva - brez te ustanove bi bile zaradi posledičnega
t. i. ohladitvenega učinka(20) bistveno zmanjšane možnosti
posredovanja javnosti pomembnih in zanesljivih informacij, vloga
novinarjev kot "psov čuvajev" demokracije pa nevarno
ogrožena. V pravico do spoštovanja zaupnosti novinarjevih virov
(kot ene najpomembnejših sestavin svobode izražanja) je zato oblast
upravičena poseči samo, če poseg opravičujejo od varovanja te
pravice še pomembnejše zahteve javnega interesa. Vendar morajo biti
omejitve zaupnosti novinarjevih virov podvržene najbolj skrbni in
natančni sodni kontroli(21).
2.2.2.2. Podobnost z zadevo
Roemen in Schmit Obravnavani primer je v bistvenem podoben primeru
ESČP Roemen in Schmit proti Luksemburgu(22). Pri obeh je šlo namreč
za poseg v novinarsko svobodo, ki je bil storjen z dejanjem,
usmerjenim v razkrivanje novinarjevih informacijskih virov, ki so
bili (po mnenju) represivnih oblastnih organov potrebni za odkrivanje
storilcev kaznivega dejanja izdaje uradne tajnosti. V obravnavanem
primeru je bilo to storjeno s pridobitvijo seznama telefonskih
klicev, v zadevi Roemen in Schmit pa s preiskavo novinarjevega
stanovanja in njegovih delovnih prostorov. Ko je ESČP presojalo
dejanje luksemburških oblasti, se je omejilo (zgolj) na vprašanje,
ali je bil izpodbijani poseg "nujen v demokratični družbi"(23),
in pri tem izpostavilo naslednje: -ali je za tako oblastno ravnanje
obstajala neogibna družbena potreba (a pressing social need), -ali
je bilo sporno ravnanje oblasti sorazmerno legitimnemu cilju, ki ga
je zasledovalo (proportionate to the legitimate aim pursued) in -ali
so bili razlogi, ki so jih za tako ravnanje navedli nacionalni
oblastni organi, relevantni in zadostni (whether the reasons given by
the national authorities to justify it were relevant and sufficient).
Strasbourški tribunal se je soglasno postavil na stališče, da je
bilo z ravnanjem domačih oblasti poseženo v ravnotežje med
tekmujočimi interesi - med varstvom novinarjevega vira na eni strani
in odkrivanjem storilcev kaznivih dejanj na drugi strani, ter da je
treba dati prednost zahtevam demokracije po zagotavljanju svobodnega
novinarstva. Preiskava novinarjevega stanovanja in delovnih
prostorov, katere (edini) namen je bil ugotoviti, kdo mu je
posredoval podatek, ki je predstavljal uradno skrivnost (šlo je za
informacijo, da je bila ministru W. izrečena denarna kazen zaradi
utaje davkov) in na podlagi katerega je potem novinar napisal
časopisni članek (z naslovom "Minister W. je bi obsojen za
utajo davkov")(24), je bila po mnenju ESČP nesorazmerna in je
kršila novinarjevo svobodo izražanja, zajamčeno z 10. členu EKČP.
Kot nosilni argument je sodišče navedlo, da bi bilo za odkrivanje
storilca kaznivega dejanja (izdaje uradne skrivnosti) mogoče
uporabiti tudi druge (manj drastične) ukrepe (na primer zaslišanja
uslužbencev urada, na katerega se je nanašala izdana skrivnost) in
ne zgolj preiskavo novinarjevega stanovanja in delovnih prostorov, s
čemer je bilo poseženo v pravico do zaupnosti novinarjevega vira.
Sodišču se je zdelo pomembno tudi to, da je preiskava, katere edini
namen je ugotoviti, kdo je novinarju posredoval informacijo, še bolj
drastičen ukrep kot odredba za razkritje identitete novinarjevega
vira(25). Kajti preiskovalci (ki nenajavljeni in oboroženi vdrejo v
preiskovančeve prostore) imajo s preiskovalnim nalogom zelo široka
preiskovalna pooblastila in moč, da pridejo do celotne novinarjeve
dokumentacije. ESČP je zato tudi v tej zadevi znova poudarilo, da
mora biti omejevanje načela zaupnosti novinarjevih virov podvrženo
kar najbolj strogemu in skrbnemu nadzoru(26).
2.2.2.3. Sklepne
ugotovitve Tudi v obravnavanem primeru interes odkriti storilca
izdaje uradne tajnosti ni opravičeval posega v novinarjevo pravico
varovanja svojega informacijskega vira, ki je neločljiv del
(novinarske) svobode izražanja. Nasprotujoče si vrednote (na eni
strani interes, da se odkrije oseba, ki je izdala uradno skrivnost,
na drugi strani upravičen interes javnosti, da je obveščena o
pomembnih zadevah, kamor spada tudi razkritje afere ..., predvsem pa
varovanje in spoštovanje zaupnosti novinarjevega vira kot
"temeljnega kamna svobodnega novinarstva" in s tem svobode
izražanja sploh, brez katere ni demokracije) tudi v tem primeru niso
bile uravnotežene. Tako kot v zadevi Roemen in Schmit, bi bilo tudi
tu mogoče uporabiti druge preiskovalne metode, s katerimi policija
ne bi posegla v pravico do spoštovanja zaupnosti novinarjevega vira
informacij. Kajti tako kot zaslišanje uslužbencev v uradu, na
katerega se je nanašala izdana poklicna skrivnost v zadevi Roemen in
Schmit, bi bilo tudi v obravnavani zadevi (zlasti z vidika ravnotežja
vrednot, ki so bile v konfliktu) dovolj učinkovito zaslišanje oseb,
ki so bile v stiku s strogo zaupnim poročilom posebne komisije
Ministrstva za notranje zadeve, ali z njim kako drugače povezane
(njihov krog gotovo ni mogel biti velik, pa tudi če bi bil, ne bi
bil prepričljiv izgovor za poseg v novinarjevo svobodo). In tako kot
v zadevi Roemen in Schmit, si je država tudi tu vzela "pravico"
dostopa do podatkov, pomembnih z vidika novinarjeve pravice varovanja
zaupnosti svojega informacijskega vira - in s tem nedopustno posegla
v njegovo svobodo izražanja. Kot preiskava stanovanja ali delovnih
prostorov preiskovalcem omogoči dostop do novinarjeve dokumentacije,
podatki o telefonskih klicih (lahko) razkrijejo ne le iskani
novinarjev vir, temveč, če se taka praksa posploši, veliko večino
njegovih informatorjev (najmanj pa tiste, ki z novinarjem
komunicirajo po telefonu) in preiskovalcem postreže z informacijo o
(skoraj) celotni paleti novinarjevih virov. Stališče, da ima država
pooblastilo za neomejeno pridobivanje podatkov o telefonskih klicih z
novinarjevega telefona ali na njegov telefon, ne glede na težo,
nevarnost in pomen preiskovanega kaznivega dejanja, bi zato lahko
pomenilo resno grožnjo svobodnemu novinarstvu. Ko gre za odkrivanje
storilca kaznivega dejanja, za kakršno naj bi šlo v konkretnem
primeru (izdaja uradne tajnosti po prvem odstavku 266. člena KZ, za
kar je zagrožena kazen do treh let zapora), tak ukrep ne more biti
sorazmeren cilju (torej dobrini, ki naj bi se s posegom v novinarjevo
zasebnost in svobodo izražanja zavarovala in z razumno pričakovanim
učinkom tega zavarovanja)(27) in ni v skladu s standardom iz drugega
odstavka 10. člena EKČP - "nujen v demokratični družbi"
(nad katerim vselej bdi neizprosno omejujoči interes demokratične
družbe po zagotavljanju in ohranjanju svobode tiska). Policija torej
tudi zato ni bila (niti ni mogla biti) pooblaščena za zbiranje
podatkov o telefonskih klicih na tožnikov telefon oziroma o klicih z
njegovega telefona.
2.2.3. "Sanacija"
nepooblaščenega dela policije z naknadno izdano odredbo
preiskovalnega sodnika Glede na to, da je bila odredba preiskovalnega
sodnika nezakonita (in to kar iz štirih razlogov - najprej zato, ker
poseg v komunikacijsko zasebnost, kot je zbiranje podatkov o
telefonskih klicih, takrat, ko je bil storjen, zakonsko sploh ni bil
predviden, in zato še manj urejen, potem zato, ker tudi če bi bila
analogija dovoljena, bi bilo mogoče uporabiti kvečjemu 150. člen
ZKP, ki pa v tem primeru ni dovoljeval posegati v tožnikovo
komunikacijsko zasebnost, tretjič, ker ni bilo nujno, da podatke o
telefonskih klicih sodišče pridobi s posredovanjem policije, in ker
143. čl. ZKP ne določa, da bi sodišče lahko pridobivalo osebne
podatke prek policije, ter četrtič, ker je bila sporna odredba v
nasprotju z novinarsko svobodo izražanja), bi bilo odveč
odgovarjati na vprašanje, ali lahko dejanje policije, ki je bilo
opravljeno brez sodne odredbe in (samo) zaradi tega nezakonito,
pravno sanira kasnejša odredba, ki opravo takega dejanja prepušča
policiji. Ker pa zahteva za varstvo zakonitosti izpodbija tudi
razlago, ki jo je za rešitev tega vprašanja sprejelo pritožbeno
sodišče, in z njo utemeljilo zavrnitev zahtevka, in ker bi stališče
(na katerega se je vrhovno sodišče postavilo v tej zadevi), da je
bila nezakonita že sama odredba preiskovalnega sodnika o pridobitvi
podatkov o telefonskih klicih in o prepustitvi njene izvršitve
policiji, lahko kdo razumel kot nasprotno načelnemu pravnemu mnenju
občne seje VS RS z dne 18. in 19.6.1996, po katerem je zbiranje
podatkov o telefonskih klicih dopustno le na podlagi odločbe sodišča
(na katerega je vrhovno sodišče vezano - prim. drugi odstavek 110.
člena ZS), se vrhovno sodišče opredeljuje tudi do (navsezadnje
čisto načelnega) vprašanja, ali je nepooblaščeno delo policije
mogoče sanirati z naknadno, ex post facto izdano odredbo
preiskovalnega sodnika. Svojo sodbo opira zato (tudi) na naslednje:
Pritožbeno sodišče se je postavilo na stališče, da je
bila odredba preiskovalnega sodnika z dne 15.4.1999, s katero je
odredil pregled prometa preko tožnikovega mobilnega telefona, njeno
izvršitev pa prepustil policiji, zakonita, ter da je nezakonito
početje policije s tem sanirano. Tožnik bi zato lahko zahteval
odškodnino le, če bi zatrjeval, da mu je nastala škoda "zgolj
in zaradi protipravnega posega policije ter da so posledice, ki so
sicer nastale šele po izdaji odredbe sodišča, v vzročni zvezi s
škodnim dejanjem in ne z zakonito odredbo preiskovalnega sodnika"
(gl. 7. stran izpodbijane sodbe). Pritožbeno sodišče je še reklo,
da je "škoda, ki jo tožnik zatrjuje in o kateri izpoveduje,
Š...Ć posledica odredbe, ki pa je bila zakonita" (7. stran
izpodbijane sodbe). Ker je torej "vsa škoda, o kateri tožnik
izpoveduje, Š...Ć posledica posega v njegovo zasebnost na podlagi
zakonite preiskovalne odredbe sodnika" (7. stran izpodbijane
sodbe), je tožbeni zahtevek zavrnilo.
Vrhovno sodišče
odklanja tako stališče. Vodi namreč do sprevrženega odnosa med
policijo in sodiščem. Namesto da bi policija v svoji investigativni
aktivnosti delovala pod nadzorstvom in budnim očesom sodišča, kar
je tudi smisel določb, ki urejajo predkazenski postopek in
policijska pooblastila v njem, bi se ob razlagi, kot jo je sprejelo
pritožbeno sodišče, vselej mogla izogniti nadzoru sodišča in
delovati "na svojo roko", kar pomeni, da lahko tudi
arbitrarno in samovoljno - in nosilka dejanske represivne moči bi
lahko hitro podlegla skušnjavam po zlorabi svojega položaja (ki se
jim že tako težko upira). Policija, ki bi namesto sodišča
prevzela iniciativo (in sodišče uporabljala le za potrjevanje
tistega, kar je že prej sama storila) bi potem lahko kadarkoli
delovala po svoje, nepooblaščeno, arbitrarno in zato zelo verjetno
tudi samovoljno(28). Univerzalizacija stališča, ki ga je v tej
zadevi sprejelo pritožbeno sodišče, bi policiji omogočilo ravnati
po svoje in sodišče postavljati pred že izvršeno dejstvo, kar bi
moglo ogroziti ustavno demokracijo (ki temelji tudi na spoštovanju
in varstvu človekovih pravic). Če za policijsko poseganje v
temeljne in konvencijske pravice posameznikov ni potrebno dovoljenje
sodišča, potem je zelo verjetno, da bo policija ravnala samovoljno
- tako takrat, ko bi bila njena aktivnost za nazaj odobrena
(sanirana) z ex post facto izdano odredbo sodišča (kar bi in fine
pripeljalo do policijske instrumentalizacije sodstva - institucije,
ki bi morala biti najvišji garant pravne države), kot takrat, ko
sploh ne bi bilo pogojev za prepustitev izvršitve določenih dejanj
policiji (in zato nezakonitega dela policije niti za nazaj ne bi bilo
mogoče "sanirati")(29). Tudi presoja, ali naj preiskovalni
sodnik izvršitev določenih dejanj zaupa policiji, najbrž ni ista,
kadar se sodnik o tem odloča šele po tem, ko je bilo dejanje že
storjeno (in ko je škoda, ki je bila z njim povzročena, že
nastala), se pravi, ko je postavljen pred že izvršeno dejstvo, in
ko tega dejanja za nazaj ni več mogoče preprečiti - niti s tem, da
se odredba ne izda (tudi nepristranskost sodnika bi bila vprašljiva,
če bi o dovoljenosti nekega dejanja policije odločal šele po tem,
ko bi bilo to dejanje storjeno). In kot se časa ne da vrniti nazaj,
tudi nezakonitosti dejanja ni mogoče odpraviti za nazaj. Kar je bilo
takrat, ko je bilo storjeno (opravljeno), nezakonito, ne more za
nazaj postati zakonito - na podlagi odredbe, ki bi morala biti
izdana, preden je bilo dejanje storjeno (taka odredba bi po doktrini
neodvisnega vira(30) morda sicer lahko imela učinke - vendar samo z
vidika uporabnosti pred njeno izdajo pridobljenih dokazov - ne more
pa za nazaj opravičiti protipravnega početja policije). Bistvo
nezakonitosti (v obravnavanem primeru, ker je šlo za kršitev
komunikacijske zasebnosti, protiustavnosti - po drugem odstavku 37.
člena URS velja namreč ustavna prepoved poseganja v komunikacijsko
zasebnost brez odločbe sodišča) tu ni v tem, kaj je policija
storila, ampak ("samo") v tem, da je to storila brez
odredbe preiskovalnega sodnika. Te zakonitosti zato tudi kasneje
izdana odredba ne more odstraniti. Dejanje je bilo namreč še vedno
opravljeno brez odredbe, in bo tako (opravljeno brez odločbe
sodišča) ostalo na veke vekov. Bistvo (smisel in namen) odredbe
preiskovalnega sodnika je v tem, da je izdana v naprej! In da
policijo in njeno delovanje postavlja pod nadzorstvo sodišča.
2.3. Sklep Glede na to, da je pritožbeno sodišče zmotno
uporabilo materialno pravo, je vrhovno sodišče zahtevi ugodilo in
sodbo pritožbenega sodišča spremenilo (prvi odstavek 380. člena v
zvezi z drugim odstavkom 391. člena ZPP) tako, da je pritožbo
tožene stranke glede podlage zahtevka zavrnilo in z vmesno sodbo
ugotovilo, da je tožnikov zahtevek za plačilo zadoščenja po
podlagi utemeljen (315. člen ZPP)(31), zadevo pa vrnilo pritožbenemu
sodišču, da odloči še o delu pritožbe, s katerim tožena stranka
izpodbija višino na prvi stopnji dosojenega zadoščenja.
----------.----------
Op. št. (1): Po načelnem
pravnem mnenju Vrhovnega sodišča RS (v nadaljevanju VS RS) z dne
18. in 19.6.1996 je dostop do klicanih telefonskih številk dopusten
samo na podlagi odločbe sodišča (Pravna mnenja I/96, str. 20 -
22). Vendar to mnenje ne daje odgovora, na kateri podlagi bi sodišče
lahko izdalo tako odločbo. V obrazložitvi pravi namreč takole: "Iz
povedanega izhaja, da ne glede ali sporne podatke štejemo kot
podatke, za katere je zagotovljeno varstvo tajnosti pisem in drugih
občil v širšem pomenu besede, ali kot podatke, s katerimi se
posega v človekovo zasebnost, teh podatkov organi za notranje zadeve
ne morejo zahtevati od pošte zgolj na podlagi pooblastila iz 2.
odstavka 148. člena ZKP, temveč le na podlagi odločbe sodišča.
Ker pa ZKP pridobivanja teh drugih podatkov ni posebej uredil, bi
sodišče lahko takšno odločbo izdalo le na podlagi smiselne
uporabe 143. člena ZKP ali v okviru ukrepa iz 1. točke 1. odstavka
150. člena ZKP (kot oblika nadzorstva komuniciranja s tehničnimi
sredstvi), oziroma na podlagi neposredne uporabe določbe 37. člena
Ustave." Gl. tudi infra, opombo 10. Op. št. (2): URS tisti del
zasebnosti, ki se nanaša na svobodo komuniciranja varuje dvakrat: v
35. členu, kjer postavi pravilo, da ima vsakdo pravico do zasebnosti
in da je zasebnost nedotakljiva, in še posebej v 37. členu, s
katerim zagotavlja tajnost pisem in drugih občil. Pogoje za omejitev
te pravice vsebuje drugi odstavek 37. člena URS. Op. št. (3): Prim.
A. Zalar, Obseg varstva informacijske in telekomunikacijske
zasebnosti, Pravna praksa,1999, št. 14, str. 5 in J. Potočar, O
nekaterih problemih uporabe dokazov, pridobljenih z ukrepi po 150.,
151. in 155. členu Zakona o kazenskem postopku in 49. členu Zakona
o policiji, Pravosodni bilten, št. 2., 2000, str. 48, 49. Op. št.
(4): Prim. sodbo ESČP v zadevi Malone proti Združenemu kraljestvu z
dne 2.8.1984, 8691/79, točka 84.; enako v zadevi P.G. In J.H. proti
Združenemu kraljestvu v sodbi z dne 25.9.2001, 44787/98, točka 42.
Op. št. (5): Tako ESČP v zadevi Malone. To sodišče pravi, da je
treba ločevati posredovanje seznama telefonskih klicev policiji od
posredovanja takih podatkov sodišču. V angleškem pravu je od
telefonskega operaterja (enako kot na primer od banke) mogoče
zahtevati, da jih (tako v civilnih kot v kazenskih zadevah) predloži
sodišču po splošnih procesnih pravilih (subpoena duces tecum). V
slovenskem civilnem postopku bi to odgovarjalo dolžnosti
posredovanja podatkov (10. člen ZPP), v kazenskem postopku pa
dolžnost upravljavca osebnih podatkov, da sodišču tudi brez osebne
privolitve posameznika na zahtevo posreduje podatke iz zbirke osebnih
podatkov (143. člen ZKP). Op. št. (6): Ta praksa se je v več kot v
enem primeru razkrila z odgovori na parlamentarna vprašanja (Home
Secretary to Parliament, Hansard, House of Commons, 23.2.1978, cols.
760 - 761, ibidem). Op. št. (7): Sodba v zadevi Malone, točka 87.
Zakon o telekomunikacijah (the Telecommunications Act) in Zakon o
varovanju podatkov (the Data Protection Act), ki sta bila sprejeta
leta 1984, sta po mnenju ESČP zadostila standardu določenosti z
zakonom ("in accordance with the law"), to pa zato, ker
Zakon o varovanju podatkov v odseku 28(3) dovoljuje razkritje osebnih
podatkov, kadar je to potrebno za preprečitev ali ugotovitev
kaznivega dejanja, ali za prijetje ali izsleditev storilca (ali pa za
odmero davkov). Po mnenju ESČP je namreč dovolj, da ima ravnanje
policije "neko podlago v domačem pravu" ("some basis
in domestic law"), da je ta dostopna tistim, na katere bi se tak
policijski ukrep lahko nanašal - v smislu predvidljivosti posledic,
ki jih lahko doletijo, ter da pravna podlaga zagotavlja, da
pridobivanje podatkov o telefonskih klicih ni arbitrarno. V tem, da
domača zakonodaja nima določb o shranjevanju in uničenju dobljenih
podatkov, pa ESČP ni videlo nevarnosti zlorab ali arbitrarnosti.
Bistveno je, da je (bilo) ravnanje policije nujno za ugotovitev in
preprečitev kaznivega dejanja (šlo je za oborožen rop) in zato v
zakonskih okvirih, ter da so (bili) posredovani podatki uporabljeni
kot dopolnjujoče dokazn o gradivo v kazenskem postopku (zoper sama
pritožnika). V (tej) zadevi P.G. in J.H. zato v tem pogledu ni bilo
kršitve pravice, ki jo varuje 8. člen. EKČP. Op. št. (8): Tudi
drugi odstavek 37. člena URS določa, da lahko samo zakon predpiše,
kdaj je mogoče poseči v pravico do komunikacijske zasebnosti. Pri
tem je URS še strožja od EKČP: tak poseg je namreč dovoljen samo
na podlagi odločbe sodišča. Op. št. (9): Kar se tiče tega
pogoja, je Ustavno sodišče RS (v nadaljevanju US RS) bistveno
strožje od stališča EKČP (ki ga je kot prebledega, preohlapnega
in premalo eksplicitnega v pritrdilnem ločenem mnenju v zadevi
Malone kritiziral sodnik Pettiti, zlasti, ker EKČP ni postavilo
zahteve po sodnem nadzoru nad posegi v komunikacijsko zasebnost - ta
sodnik ni bil član sodnega zbora v zadevi P.G. in J.H.). Zahteva po
zakonski določnosti, ki je sicer konstitutiven element sploh vsake
pravnosti, je toliko bolj poudarjena, kolikor je sporni predmet v
kakem sporu višje postavljen. In ker je temeljni pogoj, ki ga
postavlja URS, da lahko omejitev posameznikove komunikacijske
zasebnosti predpiše samo zakon, je zakonodajalcu izrecno naloženo,
da mora vsako materijo posega v zasebnost ne le zakonsko urediti,
ampak da mora to urediti določno in nedvoumno. Z natančno
ureditvijo uporabe ukrepa, s katerim se posega v to dobrino, mora
biti zagotovljen učinkovit pravni nadzor ter ustrezna in učinkovita
sredstva zoper njegovo zlorabo. Izključena mora biti vsaka možnost
arbitrarnega odločanja državnega organa. US RS je v svojih odločbah
že večkrat poudarilo, da je določnost zakona (lex certa) praprvina
pravne države (2. člen URS) in bi veljala kot imperativni ustavni
postulat celo, če ne bi bila izrecno omenjena (prim. odločbi
U-I-25/95 in U-I-18/93). Op. št. (10): Iz te zadrege (ker slovensko
pravo ni predpisovalo obsega in načina izvajanja pooblastil za
pridobivanje takih podatkov) se je tudi rodilo v opombi 1 obravnavano
načelno pravno mnenje VS RS. Šele novela ZKP iz leta 2004 (Zakon o
spremembah in dopolnitvah zakona o kazenskem postopku - Ur. l. RS,
št. 43/2004 - ZKP-F) je z zakonsko ureditvijo pridobivanja podatkov
o telefonskih klicih izpolnila zahtevo iz drugega odstavka 8. člena
EKČP in drugega odstavka 37. člen URS (gl. infra, opombo 17). Op.
št. (11): Zakon o policiji (Ur. l. RS, št. 49/98 - ZPol) v prvem
odstavku 55. člena sicer pravi: "Če policisti zaradi
opravljanja določenih nalog zbirajo osebne in druge podatke o osebah
iz že obstoječih zbirk podatkov, so organi, organizacije in drugi
subjekti, ki na podlagi zakona in v okviru svoje dejavnosti ali v
zvezi z njo vodijo zbirke podatkov, dolžni na podlagi zahteve
brezplačno posredovati policistom zahtevane osebne in druge
podatke." Vendar ta določba ne pooblašča policije zbirati
podatke o prometu v telefonskem komunikacijskem omrežju. Najprej
zato, ker ne pove, katere so tiste naloge, zaradi katerih opravljanja
bi policisti lahko zahtevali posredovanje osebnih podatkov
(opredelitev "zaradi opravljanja določenih nalog" je
preširoka, premalo jasna in premalo določna, da bi izpolnjevala
zahtevo predvidljivosti in da bi izključevala nevarnost
arbitrarnosti in zlorab), zaradi česar ni v skladu s standardom
"določeno z zakonom" (drugi odstavek 8. člena EKČP), kot
ga je oblikovala judikatura ESČP (prim. sodbo v zadevi Kopp zoper
Švico z dne 25.3.1998 in sodbo v zadevi P.G. in J.H. - gl. tudi
supra, opombo 7). Drugič pa, ker USR v drugem odstavku 37. člena
določa, da je poseg v komunikacijsko zasebnost (kadar je predpisan z
zakonom - to pa je lahko samo, če je to nujno za uvedbo ali potek
kazenskega postopka ali za varnost države) mogoč samo na podlagi
odločbe sodišča. Policiji je torej ustavno prepovedano, da bi "na
svojo roko" od operaterja telefonskega omrežja pridobivala
podatke o telefonskih klicih. Op. št. (12): V zadevi P.G. in J.H. je
ESČP soglasno ugotovilo, da s posredovanjem podatkov o telefonskih
klicih ni bila kršena pravica iz 8. člena EKČP. Za razliko od
zadeve Malone je tedaj že veljala zakonodaja, ki je zadostila
konvencijskemu kriteriju določenosti z zakonom (" in accorda
nce with the law"). Gl. supra, opombo 7. Op. št. (13): Tako J.
Potočar, str. 48. Drugače A. Zalar, ki meni, da se "za potrebe
kazenskega postopka Š...Ć te podatke lahko pridobi le ob pogojih in
po postopku, ki je predviden za omejitev pravice do tajnosti pisem in
drugih občil", ter da zato "za potrebe kazenskega postopka
podatkov, ki predstavljajo sestavni del komunikacijske zasebnosti, ni
mogoče pridobivati zgolj s sklicevanjem na določilo prvega odstavka
166. člena ZKP v zvezi s 142. členom in prvim odstavkom 143. člena
ZKP" (str. 7). Potočarjevo stališče se zdi pravilno samo v
izhodišču (in le v teh mejah skladno s stališčem ESČP v zadevah
Malone in P.G. in J.H.). Pomembna razlika med pridobivanjem podatkov
o telefonskih klicih in podatkov s prisluškovanjem, snemanjem,
kontrolo pisem in drugih oblik komuniciranja je namreč res v tem, da
so v prvem primeru podatki že zbrani in da njihov upravljalec (torej
ne oseba, na katero se ti podatki nanašajo) z njimi dejansko že
razpolaga, medtem ko gre v drugih primerih za nadzor, spremljanje in
snemanje same vsebine komunikacije. Vprašanje pa je, ali ta
različnost dejanskih kakovosti utemeljuje tudi pravno upoštevno
kakovostno razliko med enimi in drugimi podatki (med seznamom
telefonskih pogovorov in samo vsebino teh pogovorov), ki bi (ob
zakonski neurejenosti pridobivanja podatkov o telefonskih klicih)
potem narekovala tudi kakovostno različnost njihovega varstva pred
posegi države. Ne sme se namreč prezreti, da imajo podatki o
telefonskih klicih, ker spadajo v kategorijo komunikacijske
zasebnosti, med osebnimi podatki poseben (privilegiran) položaj.
Zato je nekoliko tvegano reči, da je (bilo) njihovo pridobivanje
zajeto že s 143. členom ZKP, "zekapejevskim" pendantom
55. člena Zpol - ki pa se nesporno ne nanaša na osebne podatke, ki
sodijo v sfero komunikacijske zasebnosti. Če bi bil ta ukrep pokrit
s 143. členom ZKP, potem 149.b člen (ki ga je prinesla novela ZKP-F
iz leta 2004) sploh ne bi bil potreben. Zato je sprejemljivejši
Zalarjev sklep, da se "za potrebe kazenskega postopka Š...Ć te
podatke lahko pridobi le ob pogojih in po postopku, ki je predviden
za omejitev pravice do tajnosti pisem in drugih občil". Op. št.
(14): Gl. supra, opombo 1.Op. št. (15): Z "nujnostjo"
posega je v te pravne dokumente izrecno vgrajeno načelo
sorazmernosti, ki je tudi sicer priznano kot splošno konvencijsko in
ustavno načelo, izvedeno iz načela pravne države. Ta od
zakonodajalca terja, da pri določitvi pogojev za poseg omogoči
presojo, ali je poseg nujen, tako da zaželenega cilja ni mogoče
doseči z blažjimi sredstvi, od praktika pa, da pretehta, ali je v
konkretnem primeru izvedba ukrepa nujno potrebna in katere so tiste
okoliščine, ki mu preprečujejo, da bi dosegel cilj (na primer
zbral dokaze) na način, s katerim ne bi posegel ali pa bi na manj
intenziven način posegel v konvencijske in ustavne pravice prizadete
osebe (prim. odločbo US RS U-I-25/95). Op. št. (16): Gl. supra,
opombo 13. Zakaj je to stališče napačno, gl. tudi prejšnji
odstavek in opombo 13. Op. št. (17): To potrjuje tudi kasnejša
novela ZKP-F, ki v 149.b členu natančno ureja pridobivanje podatkov
o prometu v elektronskem komunikacijskem omrežju. Vendar za to
pooblašča samo preiskovalnega sodnika - in ne predvideva, da bi
smel to pooblastilo prenesti na policijo. Pravi namreč, da "...lahko
preiskovalni sodnik na obrazložen predlog državnega tožilca odredi
operaterju elektronskega komunikacijskega omrežja, da mu sporoči
podatke o udeležencih, okoliščinah in dejstvih elektronskega
komunikacijskega prometa...". Po tretjem odstavku 149.b člena
ZKP je policija pooblaščena samo za pridobitev podatkov o lastniku
ali uporabniku določenega komunikacijskega sredstva za elektronski
komunikacijski promet, ki niso objavljeni v naročniških imenikih in
o času, v katerem je tako sredstvo bilo oziroma je v uporabi. Op.
št. (18): Prim. D. Gomien, Kratek vodič po Evropski konvenciji o
človekovih pravicah (slovenski prevod), Ministrstvo za zunanje
zadeve, Ljubljana, 1995, str. 81 in Jacobs & White, The European
Convention on Human Rights, Oxf ord University Press, Oxford, New
York, 2006, str. 317, 318, 320. Op. št. (19): Tako ESČP v
precedenčni zadevi Handyside proti Združenemu kraljestvu (sodba z
dne 7.12.1976 -Jacobs & White, str. 319). Op. št. (20): To
nevarnost lepo ilustrira sodišče prve stopnje, ko pravi: "Nedvomno
je Š...Ć identifikacija z ustrezno povezavo dohodnih in izhodnih
klicev praktično blokirala nadaljnje raziskovalno delo tožnika kot
novinarja, kajti logično je, da nihče ne bo želel zaupati
določenih informacij preko telefona na št. ob možnosti in celo
verjetnosti, da bo identificiran vir te informacije, kar posledično
vpliva na poklicno integriteto in uspešnost novinarskega dela,
zlasti ko gre za raziskovalno novinarstvo na političnem področju."
Op. št. (21): Tako ESČP v izhodiščnih stališčih pri presoji
zadeve Roemen in Schmit proti Luksemburgu (točka 46. sodbe z dne
25.2.2003). Podobno tudi v zadevi Goodwin proti Združenemu
kraljestvu (sodba z dne 22.2.1996 - prim. 39. in 40. točko). Op. št.
(22): Gl. prejšnjo opombo.Op. št. (23): ESČP ni presojalo, ali je
bilo dejanje določeno z zakonom in ali je zasledovalo legitimen cilj
- pritožnika namreč nista oporekala trditvam (luksemburške) vlade,
da je bil poseg določen z zakonom, očitno pa je tudi zasledoval
legitimen cilj - preprečevanje neredov ali zločinov (točke 48. -
50. sodbe). Op. št. (24): S čemer je tudi sam, poleg neznanega
storilca, storil kaznivo dejanje izdaje uradne skrivnosti. Drugače
je bilo v obravnavanem primeru, ko novinar (tožnik T. R.) z objavo
informacije, ki naj bi predstavljala uradno skrivnost, ni bil
storilec kaznivega dejanja (ker pač ni bil uradna oseba, niti ni
trditev, da bi prišel do zaupnih podatkov na protipraven način).
Op. št. (25): Tak je bil primer Goodwin (gl.supra, opombo 21), kjer
je ESČP ugotovilo, da je v civilnem postopku izdana odredba za
razkritje identitete novinarjevega vira (ki naj bi s posredovanjem
zaupne informacije in nato z novinarjevo objavo te informacije
prizadeti delniški družbi povzročil škodo in nevarnost nastanka
nadaljnje in zelo velike škode) v nasprotju z 10. členom EKČP. Res
je, da brez razkritja novinarjevega vira oškodovana delniška družba
ne bi mogla začeti postopka zoper osebo, ki ji je z razkritjem
skrivnosti povzročila škodo (za povrnitev te škode in za vrnitev
izginule zaupne dokumentacije) in res je, da ima družba legitimen
interes odkriti, kdo od njenih zaposlenih ji povzroča škodo ter se
ga znebiti. Vendar po mnenju ESČP vsi ti nedvomno pomembni razlogi
niso bili (niti kumulativno) zadostni, da bi pretehtali življenjsko
pomemben javni interes spoštovanja zaupnosti novinarjevega vira
informacij (točki 44. in 45. sodbe). Op. št. (26): Točke 56. 57.
sodbe.Op. št. (27): Le v primeru, če gre pravici, za katere varstvo
se poseg dovoljuje, zaradi njenega pomena absolutna prednost, je
lahko dopusten tudi zelo močan poseg v prvo pravico, sicer pa mora
biti teža posega v njo v sorazmerju s pomenom varovane druge pravice
(prim. odločbo US RS U-I-25/95). Op. št. (28): "Upoštevati je
treba tudi, da daje preiskovalni sodnik s tem, ko v odredbi določi
način, obseg in trajanje ukrepa, policistom, ki ukrep izvršujejo,
obvezna navodila za njihovo delo. Če ravnajo v nasprotju z odredbo,
nastopijo sankcije tako s procesnega vidika (155. člen ZKP) kot tudi
z vidika njihove kazenske odgovornosti kot uradnih, pooblaščenih
oseb, ki ukrep izvršujejo (148. člen KZ)" - tako US RS v
odločbi U-I-25/95. Op. št. (29): Da ima ob stališču, na katerega
se je postavilo pritožbeno sodišče, nevarnost policijske zlorabe
sodstva in njegove degradacije na ancilarno vlogo potrjevalca
policijskih kršitev človekovih pravic, čisto realno podlago, priča
odgovor policista D. K. na tožnikovo vprašanje (zastavljeno na
informativnem pogovoru na policiji dne 15.4.1999, ko je policist D.
K. tožniku predočil izpis dohodnih in izhodnih telefonskih klicev),
ali je imel za pridobitev teh podatkov dovoljenje ali odredbo. D. K.
mu je v smiselnem povzetku odgovoril: "To lahko vedno dobimo, če
je treba." (ugotovitev prvostopenjskega sodišča, zapisana v
zadnjem odstavku na tretji strani sodbe) - sapienti sat! Op. št.
(30): Po tej doktrini (independent source doctrine), ki je izjema od
doktrine zastrupljenega drevesa, ni treba izločiti dokaza,
pridobljenega iz dveh virov, od katerih je samo eden okužen s
prvotno nezakonitostjo, drugi pa je od tega neodvisen. Običajno gre
za primere, ko policija dokaz, ki bi ga morali zaradi povezanosti s
prvotno nezakonitostjo izločiti, pridobi na zakonit način iz
drugega vira. Policija je res delovala nezakonito, vendar je kasneje
ne glede na prejšnje delovanje povsem zakonito pridobila isti dokaz.
Pri tem policija seveda ne sme izkoriščati vedenja o tem dokazu,
saj bi s tem aktivno izkoriščala prvotno nezakonitost (gl. B. M.
Zupančič in soavtorji, Ustavno kazensko procesno pravo, Pasadena,
Ljubljana, 2000, str. 835). Op. št. (31): Ker je tožena stranka
sodbo prve stopnje izpodbijala tudi po višini, pritožbeno sodišče
pa se zaradi ugotovitve, da je tožbeni zahtevek neutemeljen, ker da
je odredba preiskovalnega sodnika odpravila nezakonitost policijskega
posega v tožnikovo komunikacijsko zasebnost, ni ukvarjalo z višino
na prvi stopnji dosojenega zadoščenja, vrhovno sodišče
izpodbijane sodbe ni moglo spremeniti tako, da bi pritožbo v celoti
zavrnilo.
Zadnja
sprememba: 13.5.2008
|