Medijski profesionalizem za medijsko svobodo
Pozitivno je, da je vprašanje medijske svobode v Sloveniji spet v večji
meri postalo predmet javnih razprav. Mediji niso namreč nikoli preveč
svobodni, zato je razpravljanje o medijski svobodi pravzaprav vedno na
mestu in vedno aktualno - ob vsakem času in v vsaki družbi. Hkrati pa
so lahko take razprave resne in koristne samo, če se izognejo
pretiranim poenostavitvam, enostranskostim, predvsem pa političnemu
aktivizmu, ki take razprave instrumentalizira za podporo tej ali oni
politični opciji. Slovenski mediji neizogibno delujejo v določenem
socialnem, političnem, ekonomskem in kulturnem okolju, ki je zanje tako
vir priložnosti kot vir omejitev. Kapitalski in politični pritiski na
uredniško, novinarsko in drugo publicistično delo so bili v določeni
meri vedno navzoči, vendar je daleč najboljši in dolgoročno pravzaprav
edini resnično mogoči način za uspešno upiranje tem pritiskom in s tem
za zagotavljanje čim večje medijske svobode v medijskem
profesionalizmu. Ta profesionalizem pa vključuje predvsem naslednje
elemente: strokovno znanje, profesionalni pogum, demokratično
svobodomiselnost, kritično distanco in družbeno odgovornost.
- Strokovno znanje vključuje na prvem mestu nesporno
poznavanje predmeta, ki ga v mediju obravnavamo. Brez tega so medijska
sporočila v najboljšem primeru obsojena na najpreprostejšo raven
zdravorazumskih sodb, še bolj verjetno pa na nesmisle, netočnosti ali
na slepo nekritično sledenje posameznim avtoritetam. Poleg poznavanja
področja pa so seveda nujne tudi ustrezne veščine na področju
razumevanja delovanja in logike medija v družbeno-kulturnem,
organizacijskem pa tudi tehničnem smislu.
- Profesionalni pogum
je tisti, ki medijskim profesionalcem omogoča, da se upirajo
vsakovrstnim pritiskom. Najbolj nevaren način pritiska in cenzuriranja
poteka na prikrit in sofisticiran način. Predvsem pa se najbolj
učinkovita in zato še toliko bolj nevarna cenzura dogaja na ravni
avtocenzure, ko zunanji pritisk - niti urednika, še manj pa lastnika
ali celo države - sploh ni potreben, ko hlapec preprosto ve, kaj
gospodar od njega pričakuje, pa čeprav gospodar modro molči. Najbolj
učinkovita in zato najbolj nevarna avtocenzura je seveda tista, pri
kateri novinar niti ne zaznava pritiskov, temveč jemlje določeno
orientacijo preprosto kot samoumevno, občasne »namige«, ki pridejo iz
pravih instanc, pa kot normalno ali celo kot dobrodošlo »smernico«. In
kolikor bolj je novinar šibko izobražen, slabo razgledan ter za svoj
položaj hvaležen klientelističnim in nepotističnim mehanizmom, toliko
bolj verjetno je, da bo obravnaval tako stanje kot normalno in ga celo
odobraval. Zato je samoumevno, da je pogum mogoč in utemeljen ob opori
na znanje.
- Demokratična svobodomiselnost
pomeni vrednotno usmeritev medijskega profesionalca. V odnosu do
najbolj temeljnih vrednot medijski profesionalec ne more biti
indiferenten. Sprejemanje vrednot demokracije, demokratičnega odprtega
in strpnega dialoga, temeljnih človekovih pravic in svoboščin mora biti
samoumevno. Ciničen odnos do vrednot svobode in demokracije namreč
pomeni tudi veliko verjetnost opuščanja medijskega profesionalizma in
prehoda k slepem služenju temu ali onemu gospodarju, na primer iz
»pragmatičnih« razlogov. Raven temeljnih vrednot preprosto mora biti
nesporna in samoumevna.
- Kritična distanca
pa je nujno potrebna do vseh drugih predmetov medijske obravnave: do
družbenih akterjev, idej, ideologij, nazorov, politike, gospodarstva,
civilne družbe. Predvsem pa je na prvem mestu treba vzpostaviti
ustrezno in zdravo distanco do svojih lastnih nazorov, predsodkov,
simpatij in antipatij. Popolna nevtralnost ni nikoli mogoča in niti ni
zaželena, vendar pa le ustrezna distanciranost zagotavlja, da se
izognemo cenenemu navijaštvu za ene in proti drugim akterjem ter
idejam, da medijskega profesionalizma ne zamenja na primer politični
aktivizem.
- Družbena odgovornost je
povezana z realnim vplivom medijev kot »četrte veje oblasti«. Družbena
realnost je v veliki meri konstruirana realnost. Družbeni svet je v
veliki meri tak, kakor ga ljudje razumejo. Znameniti Thomasov teorem o
samoizpolnjujoči prerokbi pravi, da so družbeni dogodki, za katere
ljudje verjamejo da so resnični, v svojih posledicah tudi dejansko
resnični. Mediji zato družbenih resnic ne le sporočajo, temveč jih v
znatni meri tudi pomagajo ustvarjati, kar jim daje nesporno moč. V
nesvobodnih razmerah je to seveda le moč tistih, ki z mediji
upravljajo. Večja pa, kot je medijska svoboda, večja mora biti tudi
družbena odgovornost medijskih profesionalcev.
|