Stališče ZNP ob imenovanju Stojanova za urednika Maga natisni
Združenje novinarjev in publicistov ob imenovanju Vesa Stojanova za odgovornega urednika tednika Mag opozarja na ukinjanje pluralnosti v slovenskem medijskem prostoru. Politična uniformnost tiskanih medijev, ki jo v letu parlamentarnih volitev prinašajo spremembe v največjih časopisih, ne more biti jamstvo za suvereno odločanje volivcev in pošteno izvedbo volitev.

Odgovornost lastnikov medijev je tudi v zagotavljanju pogojev, da bi mediji opravljali poslanstvo, ki ga imajo v demokratičnih družbah. Ukinitev pluralnosti je zloraba te odgovornosti. Odločitev nadzornega sveta družbe Delo o uredniku Maga je primer zlorabe medija v korist osebnih, poslovnih in političnih interesov lastnika medija.

Ta odločitev je tudi v popolnem nasprotju s pozivom Evropske novinarske federacije(EFJ) družbi Delo, naj imenuje urednika, ki ima podporo uredništva. Imenovanju Vesa Stojanova za odgovornega urednika so soglasno nasprotovali vsi novinarji tednika Mag.

Poročanje STA:

Novi odgovorni urednik Maga je Veselin Stojanov

Ljubljana, 28. decembra (STA) - Nadzorni svet Dela je na današnji seji kljub nasprotovanju novinarjev Maga na mesto odgovornega urednika tednika Mag imenoval novinarja Dela Veselina Stojanova. Kot je sporočil tiskovni predstavnik Dela Peter Penko, je nadzorni svet Stojanova imenoval soglasno. Mandat bo nastopil 9. januarja, trajal pa bo pet let. 

Nadzorni svet je po navedbah Penka Stojanova na mesto odgovornega urednika imenoval na podlagi njegovih osebnih in profesionalnih referenc. "Nadzorni svet ocenjuje, da je Veso Stojanov novinar z dolgoletnimi izkušnjami, z velikim ugledom v domači in tuji javnosti, znan po svoji tolerantnosti do različnih pogledov ter po svoji trdni zavezi javnosti," je zapisal.

Člani nadzornega sveta naj bi svojo odločitev sprejeli tudi na podlagi predloženega koncepta uredniške zasnove tednika Mag. "V svojem uredniškem konceptu je Veso Stojanov jasno opredelil, da tednik Mag ne bo zastopal nobene politične opcije, ampak bo zavezan izključno javnosti in njenemu interesu. Po mnenju Stojanova ne sme katera koli ideologija ali politična determiniranost najti domovinske pravice v uredništvu tednika. Uredništvo zato ne bo zastopalo nobenega centra moči in ne bo podlegalo zunanjim pritiskom vplivanja," je zapisal Penko. Dodal je še, da bo v skladu z osnovnimi načeli novinarskega dela po Stojanovih zagotovilih uredništvo odprto za izražanje različnih mnenj in prepričanj, avtonomnost in neodvisnost pa bosta temelj, na katerem bo zasnovano delo uredništva.

Nadzorni svet je Stojanova na mesto urednika imenoval kljub temu, da novinarji Maga k njegovemu imenovanju niso podali soglasja, saj je proti njegovemu imenovanju glasovalo vseh sedem novinarjev Maga. Imenovali pa so ga tudi kljub temu, da je izvršilni odbor Aktiva novinarjev Dela 14. decembra nadzorni svet pozval, naj na mesto odgovornega urednika tednika ne imenuje osebe, ki ne bo imela podpore uredništva. Enako je 20. decembra storila Evropska zveza novinarjev.

Novinarji Maga razočarani nad odločitvijo nadzornega sveta

Ljubljana, 28. decembra (STA) - Na imenovanje Vesa Stojanova za odgovornega urednika Maga so se odzvali tudi novinarji tednika, ki so, kot je danes sporočil predstavnik zastopstva novinarjev Maga Igor Kršinar, "razočarani, ker je nadzorni svet družbe Delo pri imenovanju odgovornega urednika tednika ignoriral mnenje novinarjev, saj so Vesa Stojanova zavrnili soglasno". Poleg tega je nadzorni svet obšel tudi poziv evropske novinarske zveze, ki je časopisno hišo Delo posebej pozvala, naj pri imenovanju odgovornega urednika upošteva mnenje novinarjev, je še opozoril Kršinar.

Ignoriranje poziva tako pomembnega mednarodnega novinarskega združenja kaže na slabe namene upravljavcev Dela, meni Kršinar. Kot je zapisal, je namreč "dejstvo, da je imenovanje odgovornega urednika Maga potekalo v ozadju politično in kapitalskih motiviranih pritiskov na vršilca dolžnosti odgovornega urednika Maga Silvestra Šurlo s strani predsednice in podpredsednika nadzornega sveta Dela".

Predsednica in podpredsednik nadzornega sveta Dela sta najprej Šurli ponudila kandidaturo za odgovornega urednika Maga, potem ko je vmešavanje v uredniško politiko Maga odločno odklonil, pa je nadzorni svet prek javnega razpisa izbral drugega, "primernejšega", kandidata, je še zapisal Kršinar. Kot ugotavlja, je Veso Stojanov tudi član nadzornega sveta, v katerem bi moral predstavljati zaposlene novinarje, toda v primeru pritiskov na uredništvo in novinarsko avtonomijo ni protestiral.

Novinarji Maga so še razočarani, ker Boško Šrot, predsednik uprave Pivovarne Laško kot lastnice Dela ni odgovoril na njihov javni poziv k razrešitvi predsednice nadzornega sveta Dela Andrijane Starine Kosem in podpredsednika Stojana Zdolška zaradi pritiskov na njihovo uredništvo. Menijo, da je s tem prelomil javno zavezo, da Dela ne bo zlorabljal za svoje zasebne potrebe ali za potrebe skupine Pivovarne Laško.

Kot glavne argumente za nasprotovanje namestitve Stojanova za odgovornega urednika so novinarji Maga v pismu nadzornemu svetu navedli, da je Stojanov napovedal tudi kadrovske okrepitve z novinarji iz drugačnega vrednotnega kroga, kot so dosedanji bralci Maga. To bi po prepričanju novinarjev lahko pri bralcih povzročilo precejšnjo zmedo, saj bi tednik Mag ponujal nekoliko drugačno vsebino, kot so jo bili doslej navajeni. Poleg tega se novinarji ne strinjajo z okrepitvijo nepolitičnih vsebin tipa revije Jana, ki jih je Stojanov napovedal. Menijo, da se kupci Maga za nakup odločajo predvsem zaradi drugačnih političnih vsebin, ki jih ta ponuja.

Javni ugled časopisne hiše Delo bi bil po mnenju novinarjev okrnjen že s samo odločitvijo, da se tedniku Mag spremeni politična vsebina, saj bi družba Delo in njen lastnik Pivovarna Laško delovali v nasprotju z medijskim pluralizmom, odprtostjo idej in tolerantnostjo do drugačnih mnenj, ki so lahko tudi v nasprotju z izdajateljevim, so še zapisali v pismu nadzornemu svetu.

Slivnik: Sprememba uredniške politike ne bo dobra za Mag

Ljubljana, 28. decembra (STA) - Prvi glavni urednik in ustanovitelj revije Mag Danilo Slivnik je v odzivu na potrditev Vesa Stojanova za odgovornega urednika dejal, da bo po zamenjavi zagotovo prišlo do spremembe uredniške politike tednika. Predsednik društva slovenskih novinarjev (DNS) Grega Repovž pa je ob zamenjavi dejal, da imenovanje odgovornih urednikov v nasprotju z mnenjem novinarjev praviloma vedno vodi v konfliktne in neproduktivne situacije, prvopodpisani pod novinarsko peticijo zoper cenzuro Blaž Zgaga pa je dejal, da obsoja vsake pritiske na avtonomijo novinarskega dela. Slivnik še meni, da sprememba uredniške politike ne bo dobra za revijo. Sprašuje se tudi, če je to pametna poteza za založniško hišo Delo. "Ob današnji medijski situaciji pa je to zagotovo minus za medijski pluralizem," je še zaključil Slivnik.

"DNS zavrača vsakršne politično ali kapitalsko motivirane posege v delo novinarjev," je danes zapisal Repovž. Po njegovem mnenju se je imenovanje urednikov v nasprotju z mnenjem novinarjev, v najbolj trdi obliki izkazalo ob imenovanju Petra Jančiča za odgovornega urednika Dela. "Čeprav se uredništvo Maga doslej v teh situacijah praviloma ni postavilo na stran novinarske avtonomije, je dolžnost novinarske skupnosti, da tudi v njihovem primeru zagovarja enaka načela, ko gre za vprašanja novinarske avtonomije," je še zaključil Repovž.

"Čeprav se glede razumevanja avtonomije ali profesionalizma z novinarji Maga osebno ne strinjam vedno, pa jih pri njihovem boju podpiram," je za STA povedal Zgaga. Po njegovem ravno različnost mnenj zagotavlja pluralnost družbe, zato so kakršni koli pritiski na avtonomijo škodljivi. "Gre za solidarnost, saj "smo konec koncev vsi v istem kotlu," je še poudaril.

Šurla: Imenovanje Stojanova je veliki triumf Berlusconija iz Laškega

Ljubljana, 28. decembra (STA) - Združenje novinarjev in publicistov (ZNP) se je na novinarski konferenci odzvalo na današnjo odločitev nadzornega sveta Dela, da na mesto odgovornega urednika tednika Mag imenuje novinarja Dela Veselina Stojanova. Po besedah predsednika združenja Petra Jančiča odločitev sveta pomeni ukinjanje pluralnosti v slovenskem medijskem prostoru. V.d. odgovornega urednika Maga Silvester Šurla pa je imenovanje ocenil kot "veliki triumf slovenskega Berlusconija iz Laškega".

Po oceni Jančiča smo v zadnjem času priča politični uniformnost tiskanih medijev, ki jo v letu parlamentarnih volitev prinašajo spremembe v največjih časopisih. Po njegovi oceni takšna uniformnost "ne more biti jamstvo za suvereno odločanje volivcev in pošteno izvedbo volitev". Verjame namreč, da si ljudje "želijo različnih medijev, ki bodo na trgu med seboj tekmovali in zaradi te tekme ljudem ponujali več". "To, kar se zdaj dogaja, ni takšna usmeritev," je dejal Jančič.

Po besedah predsednika ZNP imajo lastniki medijev odgovornost, da zagotavljajo takšne pogoje, v katerih bodo lahko mediji opravljajo poslanstvo, ki ga imajo v demokratičnih družbah. Ukinitev pluralnosti zato po njegovem pomeni zlorabo te odgovornosti. "Odločitev nadzornega sveta družbe Delo o uredniku Maga je primer zlorabe medija v korist osebnih, poslovnih in političnih interesov lastnika medija," je ocenil.

Odločitev nadzornega sveta je po oceni Jančiča tudi v nasprotju s pozivom Evropske novinarske federacije, v katerem je ta družbo Delo pozvala, naj imenuje urednika, ki ima podporo uredništva: "Kolikor mi je znano, je Stojanov postal prvi urednik, ki je postal urednik ne da bi ga podprl en sam član uredništva."

Po besedah tajnika ZNP in predstavnika zastopstva novinarjev Maga Igorja Kršinarja brez medijskega pluralizma ni svobode tiska, prav tako ne demokracije, zato po njegovem vsak, "ki si medijsko enoumje predstavlja kot sredstvo za dosego nekih političnih ciljev, ravna v nasprotju z normami demokratične Evrope". Ob tem se je Kršinar vprašal, kaj bi bilo, če bi v Italiji Silvio Berlusconi pokupil vse levosredinske dnevnike in tednike, nato pa spremenil njihovo uredniško politiko v skladu z novo lastniško politiko. "A bi bila to še demokracija? To, kar se zdaj dogaja na Magu, je ravno to. Imamo 12-letno uredniško politiko, ki je takšna, kot je, zdaj pa bomo dobili urednika, ki napoveduje spremembe, ki se ne zdijo sporne samo nam, ampak tudi našim bralcem, kar ni dobro," je dejal Kršinar.

Zadnji dogodki na Magu po Kršinarjevi oceni očitno pomenijo, da nekdo samo zato, ker je kupil nek medij, misli, da lahko po svoji izbiri spreminja ne samo uredniško politiko nekega medija, ampak "celo medijsko krajino": "S tem pa se medijski prostor v Sloveniji namesto, da bi se širil, zapira."

Ustanovni član ZNP in v.d. odgovornega urednika Maga Silvester Šurla je spomnil, da je oktobra od predsednice in podpredsednika nadzornega sveta Andrijane Starina Kosem in Stojana Zdolška dobil ponudbo, da pripravi uredniški program in zasede mesto odgovornega urednika, ko pa se je uprl nekaterim njunim pritiskom, pa sta našla drugega kandidata, "ki je očitno bolj dojemljiv za njune želje".

Šurla je nad samim imenovanjem Stojanova "negativno presenečen". Stojanov je po njegovih besedah podpisnik "razvpite peticije" o medijski cenzuri, prav tako pa prihaja iz povsem drugega vrednostnega okolja kot novinarji Maga in njegovi bralci, kar bo na "tedniku najverjetneje povzročilo velike težave". "V zadnjih tednih smo bili ravno na ta račun že deležni številnih odpovedih tednika, ki so jih skušali čimbolj preprečiti, zdaj pa se bojim, da to pomeni konec Maga," je dejal Šurla.

Po njegovih besedah so v časopis v zadnjih letih vložili veliko energije, zato se mu ne zdi nepošteno, da se bo zdaj nekdo na tako brutalen način znesel nad časopisom: "Imenovanje Stojanova dojemam kot veliki triumf slovenskega Berlusconija iz Laškega in njegovih oprod, ki sedijo v nadzornem svetu Dela." V.d. odgovornega urednika je opozoril tudi na politično ozadje celotne zgodbe. Pri tem je spomnil na sestanek, ki sta ga imela v drugi polovici leta na Peklenskih otokih predsednik uprave Pivovarne Laško Boško Šrot in nekdanji predsednik Milan Kučan.
Direktor Nove Revije Tomaž Zalaznik je po koncu novinarske konference za STA povedal, da je do zdaj izjavo, s katero je Nova revija obsodila dogajanje na Magu, podpisalo 358 ljudi.